Frykter store ødeleggelser på Dovrebanen

Dovrebanen kan bli stengt lenge etter at et godstog sporet av på Dombås fredag. Toget kan ha revet opp flere mil med skinner. Foto: Kari Anette Austvik / SCANPIX.
Dovrebanen kan bli stengt lenge etter at et godstog sporet av på Dombås fredag. Toget kan ha revet opp flere mil med skinner. Foto: Kari Anette Austvik / SCANPIX.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vil i beste fall ta flere dager å utbedre de store skadene på Dovrebanen etter at et 400 meter langt godstog sporet av to mil sør for Dombås fredag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det vi allerede har sett av skader og ødeleggelser, betyr flere dagers jobb med utbedring og reparasjon. Så vi må regne med at Dovrebanen er stengt i hvert fall et godt stykke ut i neste uke, sier pressevakt Harry Korslund i Jernbaneverket til NTB lørdag kveld.

Den dramatiske avsporingen fredag kveld startet ved Brennhaug, om lag to mil sør for Dombås. Det 400 meter lange godstoget fra CargoNet hadde mellom 20 og 30 vogner, og ved Dombås rullet lokomotivet og fire av vognene ut av skinnegangen og endte opp på kryss og tvers og sperret alle de fire sporene.

Ingen personer ble skadd, men de materielle ødeleggelsene er store – og kan vise seg å være langt mer omfattende enn ved første øyekast.

Omfattende skader

Lørdag kveld visste man at det er omfattende skader på flere sporveksler, spesielt den første ved Brennhaug, men også på sporvekselen på Dovre. Det er dessuten skader på minst en, muligens flere, planoverganger mellom Dovre og Dombås.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinter og kulde og mye nysnø og is gjør både opprydningsarbeidet og jobben med å undersøke hele den to mil lange togstrekningen svært krevende.

– Snøen dekker mer eller mindre hele skinnegangen og må vekk. Bare de ødeleggelsene vi har oppdaget så langt, er en tidkrevende jobb å utbedre og vil ta flere dager. Men det vil toppe seg ytterligere hvis enda flere skader oppdages, sier Korslund.

Helt fram til mørket kom ble strekningen Brennhaug og Dombås undersøkt, og undersøkelsene vil fortsette søndag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- På denne strekningen ser vi over sporet for eventuelle skader, og sviller kan ha så store skader at de må skiftes ut, sier Korslund.

Vogner frigitt

Alle vognene som ikke hadde sporet av, ble lørdag ettermiddag frigitt. Det betyr at CargoNet i teorien har muligheten til å løfte konteinerne og lasten av vognene og over på konteinerbiler på Dombås.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vognene må imidlertid bli stående på Dombås og i første omgang vente på grønt lys for å bli trukket sørover.

– Vi er i gang med undersøkelsene av skinnegangene, men har avsluttet arbeidet for dagen. Vi er forberedt på å gå på med tyngre utstyr for rydding av utstyr hvis nødvendig for å skaffe enda bedre oversikt over skadeomfanget. Vi kommer ikke til å tillate kjøring av ordinære tog før vi har fått kartlagt og avdekket alle mulige skader, presiserer Korslund.

Drosje forbi Dombås

Ifølge Korslund kan det ha vært en boggy som sporet av, og fordi det er mye snø som demper lyd og vibrering, kan dette ha skjedd uten at det er blitt oppdaget før vognene gikk av sporet på Dombås.

Havarikommisjonen og Jernbaneverkets eget interne granskningsorgan var tidlig lørdag på plass for å begynne befaringen.

Avsporingen skapte store utfordringer for NSB og reisende mellom Trondheim og Oslo. Passasjerer på nattoget ble fraktet med drosje mellom Dombås og Otta. For de fleste senere avgangene ble det satt opp buss mellom Otta og Oppdal eller Otta og Dombås.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er en krevende situasjon og utfordrende å skaffe alternativ transport, sa kommunikasjonsrådgiver Mai-Bente Paulsen i NSB til NTB lørdag. Paulsen oppfordret togpassasjerene til å belage seg på at reisen nødvendigvis vil ta lengre tid enn normalt. Ifølge Korslund i Jernbaneverket vil dette være tilfellet flere dager fremover.

Les flere nyheter her