T-baneskandale:Vogner for 80 mill. skrotes

Ulykkelig T-banekjøp, ulykkelig kollektiv-krangel i Oslo. Foto: Oslo Vognselskap.
Ulykkelig T-banekjøp, ulykkelig kollektiv-krangel i Oslo. Foto: Oslo Vognselskap.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslopolitikerne sender nå 12 T-banevogner verdt 80 millioner kr. til skroting, mens konglomeratet av AS'er de har opprettet, krangler om regninga.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo kommunes innkjøp av 12 fullstendig mislykkede T-banevogner av typen T2000, ender nå trist for skattebetalerne.

Forsøkene på å få solgt vognene som egentlig skulle trafikkert Frognerseterbanen, er gitt opp.

Ingen ville kjøpe.

- Materiellet er vedtatt utfaset gjennom vedtak i Oslo Bystyre. Vi har forsøkt uten hell å finne avtakere. Nå har vi utlyst konkurranse om skroting.

Det sier administrerende direktør Erik Lund i det kommunalt eide selskapet Oslo Vognselskap AS til ABC Nyheter.

En varslet katastrofe

Allerede i fjor fryktet man et slikt utfall, som nå er en realitet.

Byrådet konkluderte med at vognene var så upålitelige i drift, at det ikke lønnet seg å flikke på dem. De har stått utilfredsstillende lagret siden 2010.

- Lagringsforholdene har ikke vært ideelle og hele flåten må restaureres, går det fram av salgsprospektet som ingen kjøpere ble fristet av.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå gjenstår krangling mellom et konglomerat av offentlig eide selskaper og Byrådet i Oslo om hvem som skal plukke opp regninga.

Slik er nettverket:

Høyre og Fremskrittspartiet i Oslo har fått gjennom en oppsplitting av det tidligere kollektivtrafikkselskapet Oslo Sporveier i en rekke selskaper. Disse inngår så i et samarbeid med kollektivtrafikken i Akershus gjennom administrasjonsselskapet Ruter AS.

  • Det vesle firmaet Oslo Vognselskap med fem ansatte kjøper, eier og leier ut trikker og T-banevogner og satt ved utløpet av 2010 på vogner verdt 3,86 milliarder kroner.
  • Oslo Vognselskap leier så ut vognene til Ruter AS, som eies i fellesskap av Oslo og Akershus.
  • Ruter leier så vognene videre ut til to andre offentlige selskaper: Oslotrikken AS og Oslo T-banedrift AS.
  • Disse selskapene er igjen datterselskap av det Oslo-eide KTP AS (Kollektivtrafikkproduksjon AS) som kjører vognene rundt i virkeligheten.

Krever leie for vrakene

Etter at T2000 ble erklært som ubrukelige og Oslo bystyre vedtok å ta dem ut av trafikk, ønsket Ruter AS naturlig nok ikke å betale leie for dem lenger. Selskapet gikk likevel med på å betale leie for 2010.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men fra januar i år var det slutt på utbetalingene fra Ruter til Oslo Vognselskap for T2000.

Dette godtar ikke Oslo Vognselskap AS, som viser til prinsippene for leie, som ifølge dem forplikter Ruter AS til å betale leie for vognene som Oslo-politikerne har kassert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2010 fikk Vognselskapet 23,2 millioner i leie for de ubrukelige T-banevognene.

I årsrapporten sin for 2010 oppsummerer styret i Vognselskapet at Ruters betalingsnekt innebærer en «vesentlig risiko» for selskapets økonomi.

Krangelen går og går

Så langt ut i 2011 er saken like uløst. Spørsmålet er om skattebetalerne i tillegg til å kaste T-banepenger ut av vinduet, også må sponse innkjøp av juridisk kompetanse for krangel mellom ulike kommunalt eide selskaper og politiske organer.

Administrerende direktør Erik Lund i Oslo Vognselskap, som altså er 100 prosent offentlig eid, nekter å besvare spørsmål om det blir leid inn juridisk hjelp i denne diskusjonen.

Av årsrapporten til Oslo Vognselskap AS framgår imidlertid at selskapet i 2010 økte sine konsulentutgifter fra 2 millioner i 2009, til 5,4 i 2010. Det er nesten like mye som hele selskapets lønnsbudsjett på 6,2 millioner.

Hemmelighetskremmeri

Erik Lund nektet å svare også på spørsmålet om hva konsulentpengene har gått til. Etter å ha sendt skriftlige spørsmål, er ABC Nyheter blitt forespeilet å få et svar i morgen.