Tunnelen har bare én rømningsvei

Brann i Oslofjordtunnelen torsdag ettermiddag. En trailer begynte å brenne. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
Brann i Oslofjordtunnelen torsdag ettermiddag. En trailer begynte å brenne. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og den ligger midt i den over 7 kilometer lange Oslofjordtunnelen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag ble tolv personer sendt til sykehus etter at det brøt ut brann i et vogntog i Oslofjordtunnelen.

Les også: Tolv personer sendt til sykehus etter dramatisk brann

Fem av disse har pådratt seg moderate røykskader, ifølge Oslo universitetssykehus.

Totalt ble 34 personer evakuert fra tunnelen etter at brannen brøt ut i 16-tiden.

Flere var sperret inne i tunnelen i røyk og flammer i flere timer.Tunnelen har ifølge VG Nett bare én rømningsvei - og den ligger midt i den 7,3 kilometer lange tunnelen.

- Uheldig

- Du er dermed avhengig av hvor brannen oppstår hvis du skal få tilgjengelighet der, sier Torbjørn Tollefsen, brannvernleder i Statens vegvesen i Akershus til VG Nett.

Han er ikke i tvil om at denne løsningen er uheldig. Han har tidligere uttalt til Østlandets Blad at den ene rømningsveien i tillegg ikke er godt nok skiltet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er bare ett skilt med en mann som løper. Jeg satt faktisk i møte dagen før dette skjedde, hvor vi jobbet med den saken, forteller brannvernslederen.

Nils-Erik Bogsrud, distriktssjef for Statens vegvesen i Akershus, medgir at det kunne gått veldig mye verre enn det gjorde.

Les også: Oslofjordtunnelen stengt 300 ganger i året

- Du kan si at det var heldig at det ikke ble en dødsulykke. Såpass dramatisk har jeg hørt at det var, sier han.

Vurderer forandringer

I tillegg til rømningsveien kan man gå ut en av tunnelens innganger.

Oslofjordtunnelen ble åpnet i 2000. Kriteriene for å bygge en tunnel har forandret siden den gang.

Avdelingsdirektør Per Morten Lund i Strategi-, veg og transportavdelingen i Vegvesenet, forsikrer likevel om at tunnelen er oppgradert til dagens krav til sikkerhetshensyn.

Statens vegvesen vil ifølge Lund vurdere om noe skal gjøre annerledes, melder VG Nett.

Les flere nyheter her