Meny

Verden rundt på lavpris

EKSOTISK: Rimelige billetter fra Europa til asiatiske strender kan du blant annet finne hos AirAsia og Air Berlin. Foto: Paal Audestad (Scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lavprisselskaper er mye mer enn Norwegian og Ryanair. Med litt planlegging kan du reise på lavpris jorda rundt.
Fakta: Lavprisflyselskap

* Det første lavprisflyselskapet ble startet på begynnelsen av 1970-tallet i USA. Southwest Airlines revolusjonerte flytransporten ved å kun satse på én flytype for å holde vedlikeholdskostnadene nede, i tillegg til å droppe all ekstraservice.

* I Europa er det Ryanair som har vært førende for konseptet. Hva som definerer et lavprisflyselskap er ikke entydig, men de fleste har det til felles at alle flystrekninger selges enkeltvis, slik at du selv både tar risikoen ved forsinkelse og må gjøre innsjekkingsjobben på nytt ved flybytte. Vanligvis må du også betale ekstra for de fleste tjenester, fra bagasjehåndtering til matservering.

* Liste over lavprisselskap verden over: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_low-cost_airlines

* EUs svarteliste over flyselskap med tvilsomt sikkerhetsnivå: http://ec.europa.eu/transport/air-ban/list_en.htm

* Søkemotor for å finne lavprisflyginger over hele verden: www.whichbudget.com

 

Lavprisselskaper i Norge

Disse lavprisselskapene flyr til/fra norske flyplasser:

* airBaltic: Fra Oslo Gardermoen til Riga.

* Air Berlin: Fra Oslo Gardermoen til Berlin.

* Cimber Sterling: Fra Oslo Gardermoen til Billund og Aalborg, og fra Bergen til Billund.

* Norwegian: Fra Oslo Gardermoen, Torp, Rygge, Bergen, Stavanger og Trondheim til en rekke destinasjoner over hele Europa.

* Iceland Express: Fra Oslo Gardermoen til Keflavik i sommerhalvåret.

* Ryanair: Fra Torp og Rygge til en rekke destinasjoner i Europa.

* Wizz Air: Fra Torp til Kiev, Riga, Gdansk, Warszawa, Katowice, Wroclaw, Praha og Poznan. Flyr også fra Bergen og Stavanger til Gdansk.

 

Interkontinentale billigreiser

Disse lavprisselskapene har også flyginger mellom ulike kontinenter:

* AirAsia: Fra London (Stansted) og Paris (Orly) til Kuala Lumpur.

* Air Arabia: Fra Sjarjah (ved Dubai) til Ukraina og Tyrkia i Europa, ellers mange destinasjoner i Sør-Asia og Nord-Afrika.

* Aer Lingus: Fra England og Irland til USA.

* Air Berlin: Fra Tyskland til blant annet Canada, Karibia, Kina, Egypt, Kenya, Maldivene, Mexico, Sør-Afrika, Thailand og USA.

* Condor: Fra Tyskland til Canada, Karibia, Costa Rica, Øst-Afrika, Egypt, Gambia, India, Mexico, Senegal, Thailand og USA.

* Eurofly: Fra Italia til New York, og til ferieøyer som Zanzibar, Maldivene og Mauritius.

* Iceland Express: Fra Island til New York, Chicago og Winnipeg.

* Jetstar: Fra Australia til Hawaii og mange destinasjoner i Asia.

* Jazeera Airways: Fra Kuwait til Tyrkia og flere destinasjoner i Nord-Afrika og Sør-Asia.

* Tiger Airways: Fra Singapore til flere destinasjoner i Australia.

Kanskje må du ha med niste, betale for bagasje, slepe kofferten til ny innsjekk ved alle mellomlandinger og belage deg på flyplasser mange mil fra reisemålet. For mange er det likevel verdt det, hvis de kan få reisen for en rimelig penge.

– Jeg har reist en del med AirAsia, særlig mellom London og Kuala Lumpur. Det fungerer fint, sier redaktør i Vagabond, Helge Baardseth.

Lavprisflyselskapet AirAsia har direkterute til Kuala Lumpur fra både London (Stansted) og Paris (Orly), med priser fra rundt 1200 kroner for én vei. Dermed kan du for eksempel reise billig med Ryanair fra Rygge til Stansted, for så å sjekke deg inn på nytt hos AirAsia ved ankomst, og få turen for en lavere pris enn om du hadde reist med et av de tradisjonelle fullserviceselskapene.

Mange ulemper

Ulempene ved å velge et lavprisselskap er mange. En av de største er at du hos de fleste selskapene må sjekke inn på nytt for hver flystrekning, med alt det innebærer av køer og passkontroller. Dessuten må du ofte kjøpe ny flybillett dersom flyet ditt er forsinket og du ikke rekker det neste, selv om du reiser med samme selskap.

I tillegg krever lavprisvarianten grundigere planlegging. Det er ikke særlig gunstig å kjøre rimelig med Norwegian til London (Gatwick), og ved ankomst oppdage at du skal videre fra London (Stansted).

– For meg er det først og fremst aktuelt å velge lavpris dersom det er en god forbindelse, sier Baardseth.

– Air Berlin, for eksempel, har rute fra Oslo til Berlin, og videre til Bangkok. Fra Bangkok har du tilgang på rimelig flyreiser til store deler av Asia, tipser han. Air Berlin har også forbindelse til blant annet New York, Miami og Cape Town. Selskapet er imidlertid ikke lenger en ren lavprisaktør, men omtaler seg selv som en hybrid, blant annet betaler du verken for mat eller bagasje.

Baardseth anbefaler å tenke både tid og penger når man velger flyrute.

– Ikke se bare på pris, men også på flytid. Skal du være tre dager i New York eller en uke i Thailand, er det viktig at flyruten blir så rask som mulig.

Nye langdistanseruter

I årene framover vil det sannsynligvis bli enda enklere å reise langt på lavpris fra Norge. Norwegian planlegger nemlig direkterute til både New York og Bangkok.

– Vi har planer om oppstart i andre halvdel av 2011, men noe mer konkret enn det kan vi ikke gå ut med ennå, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen.

I tillegg har et nytt skandinavisk lavprisselskap, Feel Air, meldt seg på i langdistansekonkurransen. Selskapet har foreløpig ingen avganger, men har lovet lavprisflyginger fra Gardermoen og Arlanda til Bangkok og New York en gang i 2011.

Om det foreløpig ikke finnes lavprisruter direkte fra Norge til andre kontinenter, er det gode muligheter for å komme seg rimelig rundt innad på hvert kontinent. I Nord-Amerika er det mange lavprisselskaper å velge mellom, mens markedet i Asia er i rask vekst. Blant annet ble AirAsia kåret til beste lavprisselskap i 2010 under «World Airline Awards».

Oppdatert svarteliste

Enkelte steder kan imidlertid flysikkerheten være tvilsom. EU publiserer flere ganger i året en oppdatert svarteliste over flyselskaper som ikke holder et tilfredsstillende sikkerhetsnivå. Flyselskaper i Kongo og Afghanistan er vel uansett ikke aktuelt for de fleste reisende, men også i turistland som for eksempel Indonesia og Filippinene er det visse selskap du bør holde deg unna.

Å reise billig på bekostning av sikkerhet kan i verste fall vise seg å bli en dårlig investering.

Populært