«Monkey Island» møter «Diablo»

DeathSpank svarer til forventningene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Deathspank

Slippdato:14.07.2010
Utvikler:Hothead Games
utgiver:Electronic Arts
Sjanger:Action-RPG/Adventure
Aldersgrense:12+
Plattform:XBLA(testet), PSN


Tenk deg at du tar humoren og enkelte adventure-elementer fra Monkey Island-serien, og kampsystem og spillstruktur fra Diablo og blander det godt sammen. Da burde du ende opp med noe som ikke her helt ulikt DeathSpank, som tilfeldigvis er Ron Gilbert og Hothead Games’ nyeste spilltittel. Gilbert er kjent som mannen bak nettopp Monkey Island, noe som gjenspeiler seg tydelig i denne nedlastbare tittelen til Xbox Live Arcade og Playstation Network.

Karakteren DeathSpank stammer fra Ron Gilberts tegneseriestripe, og dette er en videreutvikling av det universet. Med deg ved spakene må han hugge og stikke seg gjennom haugevis av fiender, utføre store og små oppdrag og samle det man i denne sjangeren gjerne kaller «loot», altså gjenstander. Man stiger også i «levels» og kan stadig gå løs på nye og sterkere fiender som tidligere var umulige og hanskes med.

Humoren står sentralt

Handlingen foregår i en overraskende stor, åpen og variert verden befolket av diverse eksentriske karakterer og som nevnt, haugevis av ulike fiender. En stor del av spillets appell ligger i humoren som gjennomsyrer det meste av spillet. Likhetene med Monkey Island er mange, men humoren her er nok litt mindre «sofistikert» enn den tidvis kunne være i de klassiske spillene, noe for eksempel den hyppige forekomsten av enhjørning-bæsj kan vitne om. Det betyr likevel ikke at du også vil støte på diverse populærkultur-referanser og masse metahumor, og er du i tillegg World of Warcraft-spiller får du nok ekstra mye å le av her.

I Monkey Islands ånd inneholder spillet også dialogtrær, der du til en hvert tid velger DeathSpanks svar blant flere alternativer. Stemmeskuespillet er desverre litt ujevnt, men det blir sjeldent et stort problem. Likevel kunne nok spillet for min del fungert like godt uten stemmer, da humoren kunne blitt like godt formidlet i tekstform.

Store mengder Diablo

Det lånes tungt fra Diablo når det gjelder gameplay og oppbygning. Samtidig gjør tilpassingen til gamepad, at spillet får en mer tredje-persons action-følelse med et dypere kontrollsystem for kamp-mekanikkene. Man får full frihet til å koble våpen, spells og potions til hver av de fire knappene og de fire retningene på styrekrysset. Dermed er det som å alltid har åtte snarveier tilgjengelig samtidig.

Kampsystemet baseres rundt å låse deg til en fiende med venstre trigger, angripe med ulike våpen og blokkere med høyre trigger. Hothead har dermed funnet frem til et enkelt system som gir gode muligheter for å selv velge hvordan man vil spille og det gir spillet store mengder variasjon.

Spillet krever som seg hør og bør, at du er litt kreativ med arsenalet du har tilgjengelig for å kunne ta deg av fiender som har høyere «level» enn deg, men heldigvis er ikke straffen for å dø spesielt stor. Man bare mister en del av pengene sine på bakken, og regenereres ved nærmeste utedo, som også tilfeldigvis fungerer som automatiske lagringspunkter.

Haugevis av ting å samle på

En viktig del av denne typen action-rollespill er jo også «loot». Våpen, spells, potions, rustninger og masse annet, kan plukkes opp over alt og fra alle fiender du tar livet av. Et slikt spill krever dermed et godt system for å organisere alle disse gjenstandene og DeathSpank sitt fungerer stort sett fint. Det har bare en stor mangel, og det er at man ikke på en enkel måte kan sammenlikne to gjenstanders «stats», noe som gjør prosessen med å finne det til en hver tid beste utstyret, litt mer knotete enn nødvendig. En smart funksjon er imidlertid at du kan velge at spillet selv skal ta i bruk de beste rustning-gjenstandene, noe som fjerner deler av det overnevnte problemet.

DeathSpank har et unikt visuelt uttrykk og spillverdenen ser fantastisk ut. Variasjonen er stor og spenner fra den rosa forheksede skogen til demon-grottene via grønne skoger og små landsbyer. Alt er fargerikt og friskt i 3D og spillverdenen oppfører seg som om den er sylinderformet, i tillegg til at alle objekter i spillverdenen er representert som 2D-flater. Hvordan det ser ut er som du sikkert skjønner vanskelig å forklare, så ta en kikk på traileren øverst på siden.

Mye for pengene

Det er imponerende mye innhold i spillet til å være en nedlastbar tittel. Man bruker lett 10 timer på en vanlig gjennomspilling og ønsker man å komplettere, kan man lett bruke 5-10 timer til på å fullføre alle sideoppdrag og å utforske alt spillet har å by på. Det betyr at de 99 kronene eller 1200 microsoft-poengene gir god valuta for pengene.

Det finnes også en samarbeidsmodus der en annen kan delta i rollen som trollmannen Sparkles. Dette er i praksis ikke helt ulikt Super Mario Galaxys samarbeidsmodus, i og med at spiller nummer to bare funger som en ekstra støtte. Sparkles kan ikke plukke opp og bruke nye våpen og gjenstander og ikke interagere med andre karakterer og hele funksjonen virker litt påklistret og unødvendig, men fungerer brukbart hvis noen får lyst til å bli med å spille litt i stedet for å sitte å se på.

DeathSpank er i det hele tatt et veldig komplett action-rollespill som skiller seg ut fra mengden med sin særegne humor. Noen vil kanskje si at mange sider av spillet er forenklet en del i forhold til andre spill i sjangeren og det kan kanskje være noe i det, men for meg er det heller fristende å si at Hothead Games har strømlinjeformet en sjanger som bare har godt av å utvikle seg videre.

Selv om humoren ikke nødvendigvis treffer meg hundre prosent til en hver tid, de repeterende sideoppdragene etter hvert mister noe av sjarmen og organiseringen av «loot» kunne vært litt bedre, kan jeg ikke annet enn å helhjertet anbefale DeathSpank til alle som liker Monkey Island, Diablo, begge, og faktisk også om du ikke liker noen av dem.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært