Kan bli påbudt med «Made in»-merking av klær

EU-parlamentet mener det bør bli obligatorisk at klær skal merkes med opprinnelsesland. Foto: Colourbox.
EU-parlamentet mener det bør bli obligatorisk at klær skal merkes med opprinnelsesland. Foto: Colourbox.

Verken Norge eller EU har i dag påbud om å merke klær med hvor de er produsert. – Du kan ta for gitt at de er laget i Asia, sier Etisk handel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Siden 2. mai 1995 ble det ikke lenger obligatorisk med opphavsmerking av klær i Norge. Påbudet ble borte som ledd i EU-tilpasningen. Daværende Barne- og familiedepartementet mente den var i strid med EØS-avtalen.

Men nå sier EU-parlamentet at den eneste måten å hindre feilmerking, der forbrukerne får opplyst at klærne er lagd i et EU-land, mens det egentlig er produsert i et helt annet land, er å innføre obligatorisk merking.

- Vi mener det er bra med mer åpenhet, men når det gjelder klær, kan du ta for gitt at de er laget i Asia. Skal du få tak i klær som er laget i Norge, må du nesten ha strikket dem selv, sier Kristin Holter, fungerende daglig leder i Etisk handel.

Merkingen har hittil vært frivillig, og mange butikkjeder merker klærne med opprinnelsesland, blant andre Kappahl. Andre land har strenge reguleringer for dette, for eksempel USA, Canada og Japan.

EU-parlamentet skulle egentlig bare stemme over et teknisk forslag fra kommisjonen, utviklet diskusjonen seg til å bli av politisk karakter da de møttes tirsdag. De ønsker nå at merking av opprinnelsesland skal bli obligatorisk.

- Dersom EU innfører merking, vil regelverket bli vurdert som en del av EØS-avtalen. Det er ikke usannsynlig at det skjer, for prinsippet er at det skal være fri flyt av varer, sier en jurist i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet til ABC Nyheter.

Dersom selskapene frivillig velger å oppgi opprinnelsesland, må informasjonen være riktig. Alvorlig feilmerking kan straffes med bøter og i visse tilfeller også rammes av markedsføringslovens bestemmelser om villedende reklame.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus