- Ketsjupreklame lurer barna

Forbrukerombudet reagerer sterkt på Stabburets reklame som lokker barn til å kjøpe ketsjup, mot at de får film med på kjøpet. Problemet er at det tomt for filmer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Kjøp tre Idun ketsjup og få filmen «Det regner kjøttboller», lokker Stabburet på TV, Internett og i butikk.

Men Stabburet har gått tom for filmen.

- Det har vært en enorm respons på ketsjupkampanjen og vi har totalt delt ut 12.500 filmer, noe som er 7500 filmer mer enn planlagt, skriver Stabburet på sine nettsider.

Nå reagerer Forbrukerombudet.

Ombudet ber Stabburet stanse markedsføringen umiddelbart. De mener reklamen er urimelig og villedende.

- Rent lureri

– Å fortsette å oppfordre folk til å kjøpe tre flasker ketsjup for å få en film når de ikke har flere filmer å gi bort, er rent lureri, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Kampanjen henvender seg direkte til barn, mener ombudet.

– Barn blir lett fristet når de «får» noe med på kjøpet. Når Stabburet lokker med en populær animasjon i bytte mot ketsjup, går det rett hjem hos mange barn – noe også kampanjens popularitet er et bevis på, sier Thon.

– Stabburet har ikke forutsett kampanjens popularitet og etterspørsel, men det er barna og foreldrene som blir sittende igjen med svarteper – og masse ketsjup, sier Thon.

Har stanset kampanjen

I et brev til Stabburet konkluderer Forbrukerombudet med at kampanjen er ulovlig fordi den inneholder direkte kjøpsoppfordringer til barn.

Stabburet har fått frist til den 10. mai til å svare på brevet fra Forbrukerombudet.

Informasjonsdirektør Robert Rønning sier til TV 2 hjelper deg at de ikke ønsker å kommentere saken før brevet er oversendt, og at de har stanset kampanjen og gjort det de kan for at effekten skal bli minst mulig.

Les flere nyheter på ABC Nyheter.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden