Følger ikke med på mobbing i skolen

Artikkelen fortsetter under annonsen

To av tre kommuner fører ikke tilsyn med det sosiale miljøet i barnehager og skoler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For ett år siden kom det en rapport fra Helsedirektoratet som avdekket at to av tre kommuner ikke fører, eller kun delvis fører tilsyn med psykososialt miljø i barnehager og skoler.

En oppfølgingsundersøkelse i 90 av kommunene, foretatt av fagbladet Utdanning, viser at svært lite er endret.

Kommunene som ble kontaktet svarte «nei» eller «delvis» på spørsmål om miljørettet helseverntjeneste fører tilsyn med det psykososiale miljøet i skoler og barnehager i kommunen.

Les også: Mindre mobbefokus - mer mobbing

- Alvorlig

Noen kommuner har tatt tak i utfordringene, mens andre står uten noen som helst oversikt over hvordan barna har det i sin hverdag i barnehage eller skole.

Rapporten viser at barnas fysiske miljø ofte blir prioritert over det psykososiale miljøet.

Seniorrådgiver i Barneombudet, Janicke Sæther Olsen, er bekymret over at det ikke blir ført tilstrekkelig tilsyn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Å ha et godt miljø er en forutsetning for læring. Jeg er bekymret for at man ikke tar det alvorlig nok, sier Sæther Olsen til Utdanningsnytt.no.

Les også: Skolehverdagen var håpløs

KS uenig

Direktør for interessepolitikk i KS, Helge Eide, ser undersøkelsen på en litt annen måte enn bladet, og sier at nesten 80 prosent av kommunene fører tilsyn med psykososiale forhold i skoler og barnehager.

– Vi har også grunn til å tro at oppmerksomheten omkring slike faktorer er økt i 2009 og 2010. Det skyldes et fornyet engasjement i innsatsen mot mobbing, sier han og viser til manifest mot mobbing 2009–2010 med blant andre Utdanningsforbundet, Kunnskapsdepartementet/Utdanningsdirektoratet og KS som underskrivere og ansvarlige for å gjennomføre tiltak.

Kan bli bedre rustet

Rune Helland er prosjektleder for Mental Helses undervisningsprogram venn1. Han sier at det psykososiale miljøet i Skole- og Barnehage-Norge er varierende, og at bedre skolerte ansatte kan forebygge mobbing:

– Gjennom godt skolerte ansatte i barnehager kan barn bli bedre rustet til sosiale ferdigheter som selvkontroll og empati. Dette vil igjen forebygge mobbing, sier han.

Les også: - Alle skoler kan bli kvitt mobbing