Følger ikke med på mobbing i skolen
For ett år siden kom det en rapport fra Helsedirektoratet som avdekket at to av tre kommuner ikke fører, eller kun delvis fører tilsyn med psykososialt miljø i barnehager og skoler.
En oppfølgingsundersøkelse i 90 av kommunene, foretatt av fagbladet Utdanning, viser at svært lite er endret.
Kommunene som ble kontaktet svarte «nei» eller «delvis» på spørsmål om miljørettet helseverntjeneste fører tilsyn med det psykososiale miljøet i skoler og barnehager i kommunen.
Les også: Mindre mobbefokus - mer mobbing
- Alvorlig
Noen kommuner har tatt tak i utfordringene, mens andre står uten noen som helst oversikt over hvordan barna har det i sin hverdag i barnehage eller skole.
Rapporten viser at barnas fysiske miljø ofte blir prioritert over det psykososiale miljøet.
Seniorrådgiver i Barneombudet, Janicke Sæther Olsen, er bekymret over at det ikke blir ført tilstrekkelig tilsyn.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Å ha et godt miljø er en forutsetning for læring. Jeg er bekymret for at man ikke tar det alvorlig nok, sier Sæther Olsen til Utdanningsnytt.no.
Les også: Skolehverdagen var håpløs
KS uenig
Direktør for interessepolitikk i KS, Helge Eide, ser undersøkelsen på en litt annen måte enn bladet, og sier at nesten 80 prosent av kommunene fører tilsyn med psykososiale forhold i skoler og barnehager.
– Vi har også grunn til å tro at oppmerksomheten omkring slike faktorer er økt i 2009 og 2010. Det skyldes et fornyet engasjement i innsatsen mot mobbing, sier han og viser til manifest mot mobbing 2009–2010 med blant andre Utdanningsforbundet, Kunnskapsdepartementet/Utdanningsdirektoratet og KS som underskrivere og ansvarlige for å gjennomføre tiltak.
Kan bli bedre rustet
Rune Helland er prosjektleder for Mental Helses undervisningsprogram venn1. Han sier at det psykososiale miljøet i Skole- og Barnehage-Norge er varierende, og at bedre skolerte ansatte kan forebygge mobbing:
– Gjennom godt skolerte ansatte i barnehager kan barn bli bedre rustet til sosiale ferdigheter som selvkontroll og empati. Dette vil igjen forebygge mobbing, sier han.
Les også: - Alle skoler kan bli kvitt mobbing