Lover færre forsinkelser

Etter 2013 vil togpassasjerer oppleve færre forsinkelser, skal vi tro banedirektør i Jernbaneverket, John Ole Grinde. Jernbaneverket skal nemlig bruke 2,5 milliarder på å ruste opp jernbanen rundt Oslo. Foto: Scanpix og Jernbaneverket. Montasje: ABC Nyheter.
Etter 2013 vil togpassasjerer oppleve færre forsinkelser, skal vi tro banedirektør i Jernbaneverket, John Ole Grinde. Jernbaneverket skal nemlig bruke 2,5 milliarder på å ruste opp jernbanen rundt Oslo. Foto: Scanpix og Jernbaneverket. Montasje: ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jernbaneanlegget rundt Oslo vil fremstå som nytt etter 2013, sier banedirektøren. Men det tror ikke Pendlerforeningen på.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jernbaneanlegget skal bruke 2,5 milliarder til å ruste opp jernbaneanlegget rundt Oslo. Listen med tiltak som skal gjennomføres for å bedre standarden i jernbanenettet er lang.

- Det vi er i gang med, er å foreta en massiv fornyelse av jernbanen i Oslo-området. Anlegget vil fremstå som nytt etter av vi har gjort dette, sier banedirektør i Jernbaneverket, John Ole Grinde til ABC Nyheter.

- Ville brukt 200 år

De har holdt på i over ett år med de planlagte utbedringene. I år skal de bruke 470 millioner kroner til opprustningen, og 530 millioner hvert av de neste to årene.

- De siste årene har vi hatt så lite penger til fornyelse av jernbanen, at vi ville brukt 200 år på å skifte skinnene i Norge. Vi har skiftet en halv prosent skinner de siste årene, og en prosent kontaktledning, sier han.

Jernbanen har fått en vesentlig økning i bevilgningene til vedlikehold og fornyelser av anleggene. Det store vedlikeholdsløftet begynte i fjor og videreføres med samme aktivitetsnivå i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utbedringene skal skje på toglinjene fra Oslo-Lillestrøm, Oslo-Spikkestad og Oslo-Ski.

- Hvordan vil togpassasjerene merke utbedringene?

- Det vil være mye mindre feil i anlegget, og det vil bli mange færre forsinkelser.

Nye spor

Banedirektør i Jernbaneverket, John Ole Grinde. Foto: Njål SvingheimBanedirektør i Jernbaneverket, John Ole Grinde. Foto: Njål Svingheim

De fleste togpendlerne vet hva signalfeil er. Går det som Grinde lover, vil det bli mye mindre av disse feilene, også fordi dårlige spor gir flere signalfeil. Kontaktledningene skal fornyes, og i Oslo-tunnelen skal en skinne i taket erstatte kontaktledningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den faller i hvert fall ikke ned, sier han skråsikkert, og viser til at kjøreledninger stadig vekk faller ned.

- I tillegg blir det full sporfornyelse, og alle kabler som er eldre enn 30 år skal skiftes ut.

For å kunne gjennomføre arbeidene er det nødvendig med stengt bane på natten i flere perioder, samt en lengre periode uten togtrafikk på sommeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Stiller meg undrende

Lederen av Pendlerforeningen i Follo og Østfold, Willy Frantzen mener at beløpet på 2,5 milliarder er altfor lite.

- Fremdeles vil man ha minst to kritiske flaskehalser rundt Oslo: Oslotunnelen mot Vestfold og banen mellom Oslo og Ski. Der vil ikke kunne gå ett eneste tog til før hele strekningene er nye. Og det er jo til år til, sier han.

- Jeg stiller meg undrende til at man bombastisk sier at 2,5 milliarder kroner skal fjerne alle problemer. Jeg tror ikke de klarer å gjøre noe med det store problemet med de pengene.

Henter inn kompetanse fra utlandet

Under den borgerlige regjeringen i 2004/2005 måtte Jernbaneverket kvitte seg med en del kompetanse. Nå mangler etaten kompetanse særlig innen signal, og tradisjonelle jernbanefag og prosjektledelse.

- Vi benytter ekstern kompetanse til planlegging og prosjektering, samt bygging. Jeg har ingen samlet oversikt over hvor mange årsverk dette er beregnet til her og nå, det trenger jeg mer tid til å finne frem, sier personal- og organisasjonsdirektør Vigdis Saure til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jernbaneverket sitter på en kjernekompetanse som håndterer det daglige arbeidet. Men når det er snakk om større prosjekter, må de hente inn kompetansen eksternt, også fra utlandet.

- Alle de store jobbene kjøpes på et eksternt marked. Skal vi for eksempel bytte sporvekslere, legges oppdraget ut på anbud i Europa. I sommer var det tyskere som skiftet sporvekslere, og vi bruker også en del fra Danmark og Sverige, sier Grinde.