- Jeg ville ha sex

Oasis var ett av bandene som var med på å gjøre Creation Records til et av de hippeste plateselskapene på 80- og 90-tallet. Ifølge sjefen selv, Alan McGee (t.h.), var det ikke musikk som fikk ham til å starte selskapet. (Foto: Scanpix og Wikimedia)
Oasis var ett av bandene som var med på å gjøre Creation Records til et av de hippeste plateselskapene på 80- og 90-tallet. Ifølge sjefen selv, Alan McGee (t.h.), var det ikke musikk som fikk ham til å starte selskapet. (Foto: Scanpix og Wikimedia)

- Musikk var det som kom i siste rekke da jeg startet plateselskap, hevder bransjeprofilen Alan McGee.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OSLO (ABC Nyheter): The Jesus & Mary Chain, Primal Scream, My Bloody Valentine, Teenage Fanclub og Oasis. Sammen var de med på å gjøre Creation Records til et av de aller hippeste plateselskapene fra midten av 1980-tallet og gjennom mesteparten av det påfølgende tiåret.

Men ifølge sjefen selv, Alan McGee, var det ikke musikk som var grunnen til at han startet Creation Records.

– Det musikalske overlot jeg til Joe Foster. Selv var jeg aldri særlig opptatt av musikk, og for meg var både penger og damer mye, mye viktigere.

- Det jeg aller helst ønsket meg var sex med vakre damer, og jeg regnet med at det ville bli lettere dersom jeg hadde et hipt plateselskap og hang sammen med rockstjerner. Og det stemte, sa Alan McGee da han torsdag snakket om sine erfaringer på by:Larm.

Større enn Robert Plant

Den lett eksentriske skotten er i dag blitt bonde i Wales, men var noe uklar på hva han egentlig dyrket.

- Men jeg har i hvert fall over hundre griser, og gården er større enn den Robert Plant har, fortalte McGee med et vinnersmil.

Sine største triumfer har McGee imidlertid hatt som plateselskapssjef, selv om han torsdag gjorde sitt beste for å distansere seg selv fra triumfene på 80- og 90-tallet.

- Oasis debutplate «Definitely Maybe» var stor, men utover den har jeg egentlig ikke noe nært forhold til noen andre Creation-plater, hevder McGee.

Kjedelige Ramones

En av selskapets tidligste suksesser var The Jesus & Mary Chain, som ble en av de viktigste stilskaperne på 80-tallet med sin støyrock. Men som, skal vi tro McGee, helst ville være et nytt Ramones.

- De var helt på Ramones-greia, men det de spilte ble så kjedelig at jeg begynte å skru på mer og mer feedback, så Ramones forsvant helt i lydgrøten. De første gangene syns de det hørtes grusomt ut, men etter omtrent ti ganger begynte vi å like det. Og da jeg innså at vi kanskje til og med kunne tjene penger på støyen deres, så signet vi dem, forteller McGee som i tillegg var barndomskompis og seinere svirebror gjennom mange år med Primal Scream-sjef Bobby Gillespie.

Ekstase og ecstasy

Bandets album «Screamadelica» fra 1991 ble ekstatisk mottatt fra kritikere og fans. Og både Primal Scream, McGee og Creation Records handlet i denne fasen mye om partydopet ecstacy, hevder McGee.

- I 1988 flyttet jeg til og med til Manchester i 1988 fordi det var stedet hvor man lettest kunne få god ecstasy. Og det er ingen tvil om at ecstasy hadde mye å si for hva slags artister vi skrev kontrakt med, innrømmer McGee og tilføyer:

- Det var mye dop i Creation-miljøet, og det som framfor alt preget selskapet var et helvetes rot.

I 1992 solgte McGee Creation Records til Sony Music, men forsatte driften av selskapet fram til det ble nedlagt i 1999. Da startet han i stedet plateselskapet Poptones, som lanserte The Hives i England. Også Poptones har nå gått over i historien.

Personvernpolicy