Hindres videre YouTube-suksess

OK Go fikk i 2007 en Grammy for årets musikkvideo for YouTube-suksessen «Here It Goes Again». Her er de på den røde løperen på vei inn til prisutdelingen. Foto: Jason DeCrow (AP Photo/Scanpix)
OK Go fikk i 2007 en Grammy for årets musikkvideo for YouTube-suksessen «Here It Goes Again». Her er de på den røde løperen på vei inn til prisutdelingen. Foto: Jason DeCrow (AP Photo/Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Plateselskap forhindrer videre spredning av OK Gos kjempesuksess på YouTube.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne musikkvideoen får ikke lenger spres gjennom YouTube.Denne musikkvideoen får ikke lenger spres gjennom YouTube.

(ABC Nyheter): Chicago-bandet OK Go har mye å takke YouTube for når det gjelder sin fremadstormende suksess.

50 millioner visninger

Nettstedets visninger av bandets lavbudsjettvideo til «A Million Ways» i 2005, og spesielt til «Here It Goes Again» året etter, var hovedårsaken til bandets gjennombrudd i 2006. Videoen med den karakteristiske tredemøllekoreografien gikk som en farsott på YouTube og har siden vært vist nærmere 50 millioner ganger.

Men nå er det slutt, noe som bandet selv beklager.

Det plateaktuelle bandets plateselskap EMI har nemlig bestemt seg for at ingen av bandets musikkvideoer lenger vil kunne videreformidles til andre nettsteder, og har derfor fjernet den såkalte embed-koden fra YouTube. Og dette inkluderer altså videoen til prisbelønte «Here It Goes Again», som stakk av med en Grammy for beste musikkvideo i 2007.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bandet beklager avgjørelsen

På OK Gos hjemmesider OKgo.net har bandets frontmann Damian Kulash lagt ut en melding hvor han beklager det hele, mens han samtidig forsøker å forklare for fansen hvorfor EMI har fjernet muligheten til å videreformidle gruppens musikkvideoer.

«Vi beklager. Vi ønsker det var noe vi kunne ha gjort», skriver han.

«Tro oss, vi ønsker egentlig at dere sprer videoene våre enda mer enn hva dere har gjort til nå, men, så rart det enn høres ut, så er det mye vanskeligere for band å gjøre sine videoer tilgjengelige for spredning på nettet enn hva som var tilfellet for bare fire år siden».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Taper royalties

Årsaken til at plateselskapet har tatt denne avgjørelsen er at OK Gos avtale med YouTube ikke tilfører bandet noen form for royalties når videoene deres vises på andre nettsteder. Men videoene kan likevel fremdeles beskues på YouTubes egne sider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Forklaringen er at EMI ikke lenger vil la oss gi dere tilgang til at videoene våre kan legges inn i andre nettvinduer. Det er en avgjørelse som har slått oss litt ut. Vi har argumentert en masse med dem om dette, men vi forstår samtidig hvorfor de gjør det», skriver han videre.

«De gjør det helt klart at deres regelverk gjør det vanskeligere å spre våre videoer. Men mens vår oppgave er å spre musikken til våre fans, er deres å skaffe inntekter til sine aksjeeiere, og de mener at de gjør det riktige her».

Konkurrenten får fortsette

Selv om musikkvideoene til OK Go er fjernet fra YouTube, så kan de fremdeles spres hos YouTube-konkurrenten Vimeo.

Du kan fremdeles nyte OK Gos banebrytende musikkvideo til «Here It Goes Again» (se video under) hos Vimeo.

Og her kan du se bandets aller ferskeste musikkvideo, «This Too Shall Pass».

OK Go slapp sitt tredje studioalbum «Of The Blue Colour Of The Sky» i forrige uke. ABC Nyheter kommer tilbake med en anmeldelse av platen.