En ny tidsalder har begynt

Delphic: Friske debutanter med fremtiden foran seg. Foto: Chimeric Records/Polydor (promo)
Delphic: Friske debutanter med fremtiden foran seg. Foto: Chimeric Records/Polydor (promo)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Manchester-bandet Delphic introduserer et nytt tiår i musikkens tegn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Delphic: «Acolyte»Delphic: «Acolyte»

(ABC Nyheter): De har påtatt seg en tøff oppgave, debutantene i Delphic, som er satt til å redde Manchesters historiske danserockscene.

I fotspor som forplikter

Om det kanskje er å sette det hele litt på spissen, så har de i alle fall lagt seg på et spor som både New Order, Happy Mondays og til dels også The Stone Roses har tråkket opp for dem i Manchesters gater. Og det forplikter!

Delphic teller James Cook på vokal og bass, Matt Cocksedge på gitar og Richard Boardman på keyboard. De har også med seg Dan Hadley på trommer, men han er ikke med i den faste besetningen.

Deres aller første singelutgivelse, «Counterpoint», ble sluppet allerede i april i fjor. Men etter et knippe festivaljobber sist sommer, før de slapp oppfølgersingelen «This Momentary», fulgt av en flott musikkvideo som ble trippelnominert til årets beste musikkvideo i Storbritannia, har forventningene skrudd seg opp til ytterligere et nivå når de nå er klare med sin første langspiller, «Acolyte».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spås en lys fremtid

Statlige BBC har plukket opp Delphic som et av 15 nye navn som de spår en ekstra lys fremtid fra 2010 og fremover. Noe som ikke er vanskelig å skjønne etter noen runder med debutalbumet i spilleren.

Og men ferskeste singelen fra albumet, «Doubt» (se video under), er Delphic for alvor i ferd med å feste grepet på øyriket i vest.

Musikken til Delphic er først og fremst klubborientert. Den kan imidlertid minne like mye om 90-tallets elektroniske musikkscene anført av band som Fluke, Leftfield, Underworld og The Chemical Brothers, som de overnevnte Manchester-gruppene.

At de leker i samme lekegrind som de to australske gruppene The Presets og Cut Copy, er det heller ikke lett å motbevise.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oppdatert lydbilde

Til tross for de mange innflytelsene som Delphic tydelig (bevisst eller ubevisst) har latt seg inspirere av, så lykkes bandet i å forene eldre impulser med et oppdatert og moderne lydbilde. Produksjonen, ivaretatt av Delphic selv i samarbeid med veteranen Ewan Pearson (mest kjent for remikser for Ladytron, Depeche Mode, The Rapture, Goldfrapp og The Chemical Brothers, red.anm), understreker dessuten helt tydelig at vi befinner oss i et helt ferskt tiår, hvor mulighetene ligger helt åpne.

Kan det være snakk om lyden av 10-tallet vi hører, mon tro?

Låtmessig byr ikke Delphic på enkle løsninger for å få låtene sine spilt på radio. Likevel har de langt på vei lykkes med å få et fotfeste hos publikum gjennom singelsporet «Doubt» som har vært hyppig spilt på britisk radio de siste ukene – både før og etter nyttår.

Platekjøperne er også i ferd med å våkne opp når det gjelder dette bandet. I hvert fall gjelder det de mest nedlastingskyndige blant dem som er i ferd med å gjøre «Doubt» til en slager på iTunes-listene. Albumet gikk denne uken rett inn på en sterk åttendeplass på UK Top 40 Albums.

Artikkelen fortsetter under annonsen

God mottagelse

Albumet er også blitt omfavnet med svært positive fortegn blant kritikere i hjemlandet. Det er ingen grunn til å tvile på at det samme vil skje her på berget.

En anbefaling er herved gitt til alle som ikke frastøtes av elektronisk rock som fungerer like godt på dansegulvet som i hodetelefonene eller på stereoen hjemme i stuen.

NB! Delphic spiller på Blå i Oslo lørdag 6. februar.

Les flere plateanmeldelser her