Amsterdams nye T-bane er blitt et mareritt

MARERITT: Byggingen av en ny T-banelinje skjer nær opp til hus fra 1700-tallet langs gata Vijzelgracht i Amsterdam. Prosjektet ligger langt etter tidsskjema, har for lengst sprengt budsjettet og gjør dessuten skade på bygninger langs traseen. Men byens myndigheter sier det er for sent å stoppe arbeidet, til tross for at banen neppe vil tjene inn igjen det den koster – selv om den drives i 100 år. Foto: REUTERS / Michael Kooren / SCANPIX
MARERITT: Byggingen av en ny T-banelinje skjer nær opp til hus fra 1700-tallet langs gata Vijzelgracht i Amsterdam. Prosjektet ligger langt etter tidsskjema, har for lengst sprengt budsjettet og gjør dessuten skade på bygninger langs traseen. Men byens myndigheter sier det er for sent å stoppe arbeidet, til tross for at banen neppe vil tjene inn igjen det den koster – selv om den drives i 100 år. Foto: REUTERS / Michael Kooren / SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pTidlig en kveld begynte murstein å falle av huset der Helena van Gelder og hennes tre sønner bor i Amsterdam. På få minutter sank hjemmet deres 20 centimeter ned i bakken.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om t-banen i Amsterdam
* Amsterdam er hovedstaden i Nederland og har rundt 760.000 innbyggere.
* En ny T-banelinje skal forbinde strøk nord i byen med områder sør for sentrum. Banen blir nesten 10 kilometer lang.
* Kostnadene er blitt mye større enn antatt, og byggearbeidene ligger flere år etter skjema på grunn av svært vanskelige grunnforhold.
* Grunnen under byen består for en stor del av myrområder. Mange av Amsterdams hus hviler derfor på lange påler av tre eller betong.
* T-banen må slynge seg fram mellom pålene og forsøke å følge gatenettet over den. Likevel gjør byggearbeidene skade på hus langs traseen.
* Kostnadsoverskridelser på T-baneprosjekter er ikke noe spesielt for Amsterdam. Utvidelser av linjenettene i Madrid, Paris og Roma er også blitt langt dyrere enn budsjettert.
(Kilder: Nyhetsbyråene Reuters og TT, nettstedet urbanrail.net) (©NTB)

Huset fra 1700-tallet ligger ved Vijzelgracht, en gammel kanal som er omgjort til en av den nederlandske storbyens hovedgater. Under denne gata bygges det nå tunnelbane, og det var disse byggearbeidene som rammet Helena van Gelders hjem.

– Sju års plager, og så dette, sier den 47 år gamle kommunikasjonsrådgiveren.

– Jeg syns det er forferdelig. Jeg er ikke av de mest følsomme, men jeg vil rett og slett ikke være i nærheten av det huset mer, sukker hun.

Plages

Helena van Gelder og andre beboere i byggeområdet er ikke de eneste som plages av den nye T-banen i Amsterdam. Byggingen ligger flere år etter skjema, og banen blir trolig så dyr at kostnadene neppe noen gang kan tjenes inn igjen.

Den 9,7 kilometer lange banen skal ifølge nettstedet urbanrail.net frakte folk fra Isolatorweg nord i hovedstaden til Gein i sørøst. Hensikten er å redusere gatetrafikken i storbyen, og trafikken skulle etter planen vært satt i gang i 2012.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan det drøye helt til 2017 før togene begynner å rulle. Årsaken til forsinkelsen og kostnadsoverskridelsene er ikke vanskelig å finne: Banen bygges gjennom jord som er gjennombløtt av myrvann, og under hus som er gamle og ofte verneverdige.

Avviser

Mange har krevd at hele prosjektet skrinlegges, både for å spare penger og for å redde Amsterdams kulturarv. Men byens ordfører Job Cohen avviser dette. Han gir dårlige råd fra fagfolk skylden for at det har gått så galt.

– Vi politikere er i denne sammenhengen rene amatører, og vi må kunne stole på det vi får høre fra profesjonelt hold, sier Cohen. En regjeringsoppnevnt granskningskommisjon kom sist sommer fram til at byggearbeidene var kommet så langt at de ikke kan stoppes.

Til nå har den nye linjen på T-banen i Amsterdam kostet 1,1 milliard euro eller 9,25 milliarder kroner, altså nesten 1.200 kroner per innbygger. Totalkostnaden blir trolig rundt tre milliarder euro – halvannen gang mer enn den beregnede inntjeningen hvis banen drives i 100 år. (©NTB)