Meny

Forfengelighetens hysteri

Jon Niklas Rønning er ikke på fjesboka, men har likevel skrevet boka «Generasjon Facebook». (Foto: Jon Niklas Rønning)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi dyrker oss selv og kjendiser til det absurde. Det er bare helt forferdelig hvor forfengelige vi er blitt, sier Jon Niklas Rønning.

Rønning er kjendis og «noe i media». Nå har 30-åringen gitt ut den satiriske humorboka «Generasjon Facebook», med undertittel «Eller: da alle ville bli noe i media». Og nettopp det siste mener han hviler som en svøpe over sin generasjon.

- Vi higer noe så voldsomt etter å bli kjendis at jeg frykter vi kan bli så selvsentrerte at vi slutter å fylle på med kunnskap, og heller bruker vår tid til å markedsføre oss selv på nettet, sier Jon Niklas Rønning, best kjent som den ene halvparten av komikerduoen Bye & Rønning. Og humoren står ikke helt overraskende sentralt i boka han nå gir ut, selv om temaene det reflekteres over i seg selv kan være seriøse.

- Jeg prøver å skildre min generasjon med et satirisk og humoristisk skråblikk, hvor leseren kan le av seg selv, meg og min generasjon.

Ikke på fjesboka

Selv om Rønning hevder å tilhøre Generasjon Facebook, er han en av relativt få i sin aldersgruppe som ikke er på fjesboka. Og han verken blogger eller kvitrer.

- Jeg benytter meg av mange av de godene vår generasjon har fått, men har valgt å holde meg vekk fra de sosiale mediene. Først og fremst fordi det kan ta så forferdelig mye tid, og fordi jeg frykter at jeg kan bli hektet på det, slik at hele livet blir et sosialt sirkus, forklarer Rønning. Og tilføyer at det ikke er helt sant at han ikke er på Facebook. Bare nesten.

- Da jeg skulle skrive boka opprettet jeg en profil, under annet navn, for å kunne være litt inne og se hvordan det faktisk fungerte. Og mitt «andre jeg» har faktisk seks venner!

Fryktelig forferdelige

I boka sparker Rønning ikke bare mot bruken av sosiale medier og kjendiseriet, men også mot forfengeligheten som preger våre drømmer, yrkesvalg og ikke minst yrkestitler.

- Det finnes jo ikke vaskehjelper eller kassadamer eller søppelkjørere lenger. Nå har alle fått så fjonge titler at mantraet må bli at den som ikke har fått realisert sine drømmer bare trenger å endre yrkestittel for å bli «noe mye bedre». Det er utrolig hvor forfengelige vi er blitt, kommenterer Jon Niklas Rønning.

Mente ingenting

Skylda for dette mener han foreldre, den teknologiske revolusjonen og mediene får dele på.

- På 90-tallet fikk vi så mange muligheter at det ble umulig å velge. Og når våre foreldre tilhørte en generasjon med sterke meninger om det aller meste, ble det et poeng for oss å ikke mene noe i det hele tatt. Så vi gjemte oss bak ironien i den grad at det ble klin umulig å skjønne selv hva kompisene mente, sier Rønning og fortsetter:

- Samtidig bidro de mange valgmulighetene og medienes kjendisfiksering til at behovet for å synes ble viktigere enn før. Å være kjendis ble en egenverdi, men problemet er bare at det i dag er så mange kanaler at det kreves mye mer enn tidligere for å bli sett. Og da gjør folk også stadig drøyere ting for å bli «kjendis», slik som å ha sex og være dritings på tv.

Rare henvendelser

Også innholdsløse premierefester for sitt i «Generasjon Facebook».

- Jeg har vært på noen som har framstått som en falsk hyllest til ingenting. Men en av fordelene å være kjendis er likevel å få invitasjoner til forestillinger, slik at man får sett alle mulige show og hva våre kolleger gjør. Samtidig er det litt betegnende hvor mange henvendelser jeg får om alt mulig. Men hvor nesten ingen av dem har noe å gjøre med det jeg egentlig driver med, avslutter Jon Niklas Rønning.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus