- Ungdommene gikk rundt i bussen

FARLIG: Føreren av minibussen har forklart at de elleve ungdommene som satt på i bussen sto og gikk rundt i bussen mens han kjørte. (Foto: Havarikommisjonen)
FARLIG: Føreren av minibussen har forklart at de elleve ungdommene som satt på i bussen sto og gikk rundt i bussen mens han kjørte. (Foto: Havarikommisjonen)

<pElleve feststemte ungdommer sto og gikk rundt i denne minibussen. Så kom trikken. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter): Det var fredag den 29. august i fjor, rett før midnatt, at trikken og minibussen kolliderte i rundkjøringen rett ved den amerikanske ambassaden i Henrik Ibsens gate.

Sju av elleve passasjerer i minibussen ble skadd i ulykken, tre av dem alvorlig. Som man kan se av bildene ble minibussen totalvraket. Trikken presset seg over en meter inn i bilens høyre side.

Klemt

Dette førte til at flere personer ble klemt mot gulvet. Ifølge Ullevål universitetssykehus' prehospitale divisjon brukte ingen av passasjerene bilbelte.

Havarikommisjonen har i dag publisert en rapport om årsakene til ulykken, som viser at venstre sidespeil og en stolpe til venstre for førerplassen skapte en blindsone for trikkeføreren. Dermed så vedkommende ikke at minibussen var på vei inn i rundkjøringen.

Trikken kjørte i Henrik Ibsens gate mot Nationaltheateret, mens minibussen kom fra Parkveien og inn i rundkjøringen.

Hadde vikeplikt

Ifølge rapporten rakk trikkeføreren bare å bruke varselklokken før trikken braste inn i siden på minibussen. Trikken har i Norge vikeplikt på vei inn i rundkjøringer, men ikke på vei ut.

Ifølge Havarikommisjonen ble skadeomfanget økt på grunn av en steinsetting som er bygd opp i midten av rundkjøringen.Trikken holdt en fart på rett over 30 kilometer i timen ved sammenstøtet.

Havarikommisjonen konkluderer i sin rapport at trikken burde ha holdt en lavere hastighet enn 30 kilometer i timen på vei inn i rundkjøringen.

Det stilles også spørsmål om det er hensiktsmessig å la trikketrasseen gå rett gjennom en rundkjøring.

Personvernpolicy