Protesterer mot sidebytte

Mandag 7. september går stillehavsnasjonen Samoa over fra høyrekjøring til venstrekjøring. Den uvanlige avgjørelsen har ført til store protester blant nasjonens bilister. Foto: Flickrbruker felipeskroski.
Mandag 7. september går stillehavsnasjonen Samoa over fra høyrekjøring til venstrekjøring. Den uvanlige avgjørelsen har ført til store protester blant nasjonens bilister. Foto: Flickrbruker felipeskroski.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pBilister på Samoa protesterer over den uvanlige avgjørelsen om å bytte til venstrekjøring. Men hvorfor kjører noen på høyre side og andre på venstre?</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): Et kontroversielt vedtak om å bytte til venstrekjøring har satt sinnene i kok i den ellers så rolige stillehavsnasjonen Samoa.

85 prosent av kjøretøyene på Samoa er tilpasset høyrekjøring. Det vil koste mye å modere landets busser til venstrekjøring.85 prosent av kjøretøyene på Samoa er tilpasset høyrekjøring. Det vil koste mye å modere landets busser til venstrekjøring.

Klokken seks om morgenen mandag 7. september må alle landets 20.000 biler og busser gjør det som i de fleste samfunn ville vært regnet som et trafikalt selvmord. De må kjøre over i motsatt kjørefelt, fra høyre side til venstre side - lik land som for eksempel Storbritannia, Australia og New Zealand.

Avgjørelsen om å bytte kjøreretning vekker stor motstand blant nasjonens innbyggere som truer med å tenne på busser, organisere masseprotester og fortsette å kjøre på samme side som før, skulle vedtaket bli gjennomført. Aksjonsgrupper og et politisk parti har også blitt opprettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det melder den britiske avisen The Indepedent.

Vil tilpasse naboland

Bakgrunnen til at den vesle øynasjonen går over til venstrekjøring er at regjeringen i landet ønsker å tilpasse trafikken til Australia og New Zealand som begge har venstrekjøring.

Samoa vil bytte til venstrekjøring fordi det er det gjeldende i Australia og New Zealand. Foto: Wikipedia.Samoa vil bytte til venstrekjøring fordi det er det gjeldende i Australia og New Zealand. Foto: Wikipedia.

Ved å legge om kjøreretningen håper den samoanske regjeringen å gjøre det lettere for de 170.000 samoanerne som bor i Australia og New Zealand å sende hjem brukte biler til slektninger på Samoa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men bussjåfører og bilutleiere på Samoa er ikke glade for å tvinges til å bygge om sine kjøretøyer. Per i dag er 85 prosent av kjøretøyene i landet tilpasset høyrekjøring. Eierne frykter at disse vil bli verdiløse etter 7. september.

Vil tenne på busser

Så langt har 24 busselskaper nektet å gjennomføre tilpasninger slik at passasjerdørene kommer på venstre side og passasjerene slipper å gå ut midt i veibanen. Begrunnelsen er at en slik moderering vil være for dyr, og at regjeringens kompensasjon på 2700 kroner per buss nærmest er et hån.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Regjeringen tror vi er idioter. Jeg vil heller sette fyr på bussene mine foran parlamentet i protest slik at de kan se hva de gjør med oss, forteller en av busseierne til The Independent.

66 prosent av verdens land har høyrekjøring (rødt). 34 prosent kjører på venstre side.66 prosent av verdens land har høyrekjøring (rødt). 34 prosent kjører på venstre side.

Andre samoanere uroer seg for ulykker i kjølvannet av innføringen. To landsbyer i landet truer med å tvinge passerende bilister til å fortsette å kjøre på høyre side.

– Tar bare tre minutter

Hjernen bak omleggingen, statsminister Tuilaepa Sailele Malielegaoi, høster også kritikk for å ha bagatellisert konsekvensene av den trafikkale sidebyttet.

Mange innbyggere lot seg provosere da han på nasjonalt tv hevdet at det bare tok tre minutter å lære seg å kjøre på venstre side.

Omleggingen til høyretrafikk på Kungsgatan i Stockholm 3. september 1967. Foto: Wikipedia.Omleggingen til høyretrafikk på Kungsgatan i Stockholm 3. september 1967. Foto: Wikipedia.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innbyggerne har ikke blitt beroliget av at regjeringen har laget en testbane hvor bilister kan øve seg på venstrekjøring. Det har heller ikke hjulpet at regjeringen har erklært 7, og 8. september som offenlige fridager, for å hjelpe innbyggerne å tilpasse seg det nye kjøremønsteret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da det upopulære vedtaket om venstrekjøring ble gjort i september 2007 førte det til historisk store protester i det vesle stillehavslandet. I 2007 demonstrerte 15.000 mot vedtaket, mens 18.000 var med på demonstrasjoner i april i fjor. Den 31. august er det ventet at enda flere vil ta til gatene på Samoa for å protestere mot venstrekjøringen.

Frykter flere ulykker

En australsk ekspert på trafikksikkerhet, Thomas Triggs, sier til Independent at det er sannsynlig at omleggingen fra høyre- til venstrekjøring vil føre til flere dødsfall og ulykker skulle den bli gjennomført.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Napoleons erobringer på 1800-tallet var med på å spre høyrekjøringen til Europa.Napoleons erobringer på 1800-tallet var med på å spre høyrekjøringen til Europa.

– Vaner er ekstremt vanskelig å forandre, sier han - og frykter spesielt for sikkerheten til fotgjengerne i landet.

Når Samoa etter planen bytter kjøreretning om en uke, er det første gang en nasjon gjennomfører en slik omlegging siden Ghana byttet til høyrekjøring i 1974.

Ifølge nettleksikonet Wikipedia praktiseres høyrekjøring i omlag 66 prosent av verdens land. 34 prosent av landene har venstrekjøring. At Samoa, ulikt flere nasjoner i Stillehavet, har tradisjon med høyrekjøring skyldes at landet fram til første verdenskrig var en koloni under Tyskland.

Dagen H i Sverige

Sverige byttet til høyrekjøring mandag 3. september 1967 etter fire år med planlegging og forberedelser. Dagen for innføringen ble kalt Dagen H, hvor H-en stod for «høgre». I god tid før omleggingen hadde man begynt å forberede både veier og bilister. Informasjon ble delt ut, ny markering ble lagt på veiene, og trafikkskiltene ble plassert på den andre siden, men forble tildekket inntil Dagen H.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klokken kvart på fem om morgenen den 3. september måtte alle kjørende bilister stanse på veien et kvarter. Presis klokken fem ble trafikantene oppfordret til å kjøre over på høyre side, hvor de skulle vente til klokka ble 05.15. Deretter fikk de kjøre videre - nå på høyre side.

Det ble rapportert om 125 trafikkulykker den gjeldende mandagen. Det var langt under gjennomsnittet for tidligere mandager. Ingen kollisjoner skal ha funnet sted som en følge av omleggingen.

På Island var det venstrekjøring fram til 1968.

Hvorfor venstre- og høyrekjøring?

Spor på gamle romerske veier tyder på at venstrekjøring var det gjengse i Romeriket. Men det var ikke bare romerne som foretrakk venstre side. I de fleste føydale, voldelige samfunn skal det å holde til venstre ha vært det mest fornuftige, blant annet fordi man da hadde høyrehånden fri til å kunne svinge sverdet eller beskytte seg mot angrep.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På slutten av 1700-tallet begynte imidlertid transportarbeidere i Frankrike og USA å frakte gårdsprodukter i store kjerrer trukket av flere hester. I disse kjerrene var det vanlig å sitte til venstre, slik at føreren kunne ha høyrehånden fri til å piske hestene.

Ettersom føreren satt til venstre foretrakk han også å bli passert på venstre side, slik at han kunne titte ned og passe på at det var god klaring til den møtende kjerra. Derfor kjørte holdt han sin egen kjerre på høyre side av veien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Napoleon gikk for høyre

Den franske revolusjonen i 1789 ga også vind i seilene til høyrekjørende. Før revolusjonen var det vanlig at aristokratiet holdt seg til venstre side av veien, og således presset bøndene over til høyre side. Men etter at Bastillen ble stormet, ønsket de franske adelige å holde en lav profil og blandet seg derfor med de vanlige borgerne på høyre side av veien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fem år senere, i 1794, ble regelen om høyrekjøring et offisielt påbud i Frankrike. Frankrike fulgte dermed etter Danmark som hadde innført samme regel i 1793.

Napoleons erobringer på 1800-tallet var også med på å spre høyrekjøringen. Den franske keiseren fikk innført høyrekjøring i Belgia, Nederland og Luxemburg, Sveits, Tyskland, Polen, Russland samt store deler av Spania og Italia.