Denne TV-reklamen ble stoppet

Slik ser det ut når man bruker Skype under helt optimale forhold, med optimalt utstyr. Det holdt ikke for britiske myndigheter, som har stoppet reklamen. Faksimile: Skype/Youtube
Slik ser det ut når man bruker Skype under helt optimale forhold, med optimalt utstyr. Det holdt ikke for britiske myndigheter, som har stoppet reklamen. Faksimile: Skype/Youtube

<pSkypes reklame viste en bredbåndstelefon som fungerte altfor godt.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det britiske motstykket til norske forbrukerombudet, Advertising Standards Authority (ASA) stoppet denne reklamefilmen for internettelefonen Skype fra britiske TV-skjermer, rett og slett fordi reklamen viste en tjeneste som er langt dårligere i virkeligheten.

Skype innrømmer overfor ombudet at reklamen viste en videosamtale under de beste mulige forhold, men også at den gjennomsnittlige bruker ville ha et helt annet resultat, alt etter hvor de bor og hva slags bredbåndstilkobling og utstyr de hadde.

Videoen viser en stolt far som holder sin nyfødte sønn opp foran begeistrede besteforeldre i noe tilnærmet sanntid, og med knapt noen forsinkelser eller forstyrrelser.

De fleste som har brukt tjenesten vil si seg enige i at denne overføringen ville være i beste fall teoretisk. I alt fem forskjellige personer klagde inn reklamen til ASA.

Har du irritert deg over kvaliteten på Skype eller relaterte internettjenester? Øs din edder og galle utover tastaturet i kommentarfeltet nedenfor.

Personvernpolicy