Familie stoppet toget i 40 minutter

<pToget ble holdt tilbake på Rygge stasjon i 40 minutter da en familie nektet å betale. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da familien på tre nektet å løse billett, svarte togpersonalet å holde toget tilbake på Rygge stasjon. Først etter 40 minutter kom morgentoget fra Oslo seg videre i retning Halden.

– Det ble gjort en vurdering av ombordpersonalet om å ikke kjøre videre på grunn av noen som ikke ville løse billett, og politiet ble tilkalt. Deretter var det personalet i samråd med politiet som bestemte hvor lenge toget ble stående, sier strekningsleder på Østfoldbanen Terje Andersen til NRK.

Men operasjonsleder Bjørn Paulsen i Østfold politidistrikt vil ikke være med på å dele skylden for forsinkelsen med NSB.

– Vi har på ingen måte bedt NSB holde tilbake toget. Folk sniker på trikk, buss og tog daglig uten at politiet legger seg bort i det, sier han.

Andersen legger til at det hører med til sjeldenhetene at tog blir holdt igjen på grunn av at noen nekter å kjøpe billett, og sier at slike saker vanligvis løser seg på en grei måte.

Men ifølge informasjonssjef Preben Colstrup er det helle ikke uvanlig.

- Det er ikke uvanlig når noen nekter å betale, nekter å legitimere seg, og nekter å gå av toget. Denne vurderingen er det ombordansvarlig som gjør, og det er spesielt to hensyn som må tas. Det ene er signaleffekten man sender til de som har betalt om at de like godt kunne latt være å betale. Jeg tror at de som har betalt synes det er greit at også andre gjør det. Det andre er at ventingen kan går over en smertegrense for noen, og det forstår vi.

Personvernpolicy