Dronningsjåfør suspendert etter avisreportasje

<pBuckingham Palace har suspendert en sjåfør som mot betaling skal ha latt journalister komme inn i dronning Elizabeths bolig.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

London (NTB-Reuters): Journalistene fra tabloidavisen News of The World fikk også lov til å sitte i dronningens bil.

De to journalistene fortalte sjåføren at de var forretningsfolk fra Midtøsten. Mot en bestikkelse på 1.000 pund, eller 10.000 kroner, sørget sjåføren for at de fikk komme inn på slottet uten å bli klarert av sikkerhetskontrollen.

Avisen mener at historien avslører slappe sikkerhetsrutiner ved Buckingham Palace.

- Vi kunne vært al-Qaida, vi kunne hatt en bombe eller i det minste opptaksutstyr, skriver avisen som er kjent for sin sensasjonsjournalistikk.

Slottet opplyste søndag at sjåføren er suspendert mens avisens påstander granskes, og fremholder samtidig at sikkerheten tas meget alvorlig.

Scotland Yard vil nå diskutere saken med ansatte på slottet. En talskvinne sier at politiet er bekymret som følge av opplysningene som er kommet fram i artikkelen.

Foto: Scanpix.

Personvernpolicy