Et unikt samarbeid i norsk kunsthistorie

SAMARBEIDET: Carl Nesjar (bildet) karakteriserer samarbeidet med Picasso som å se inn i «det lukkede land». (Foto: Scanpix)
SAMARBEIDET: Carl Nesjar (bildet) karakteriserer samarbeidet med Picasso som å se inn i «det lukkede land». (Foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<p– Han var et geni, og det var ikke jeg. Men han lærte meg å vurdere kvalitet, sier kunstneren Carl Nesjar som sitt unike vennskap og samarbeid med verdensberømte Pablo Picasso.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo (NTB-Bodil Stein): Samarbeidet resulterte blant annet i fem store veggdekorasjoner i regjeringskvartalet i Oslo.

Torsdag var snart 89-årige Nesjar til stede da boka «Et samarbeid i betong» ble presentert i regjeringskvartalet. Like utenfor skinte vårsola på den mest kjente av de sandblåste veggdekorasjonene – «Fiskerne» fra 1969. Picasso tegnet og Nesjar sto for sandblåsingen i betongen.

– Jeg kan huske at jeg brukte to-tre måneder på selve sandblåsingen, men det tok jo lang tid med opptegningen, så til sammen ble det nok et halvt år, minnes Carl Nesjar.

Han karakteriserer samarbeidet med Picasso som å se inn i «det lukkede land».

– Jeg ble jo kjent med et geni, uten at jeg var det selv. Jeg kunne tenke på ting, men jeg kunne ikke gjøre det selv på samme nivå som han gjorde, sier Nesjar til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tilfeldigheter

Picasso var 75 år da Nesjar fikk møte ham i Cannes i 1957. Da hadde han forsøkt i en uke å få kontakt med mesteren uten å lykkes. Han bestemte seg for å reise hjem. Men en barndomsvenn fra Larvik, Erik Hesselberg, lå med båten sin i nærheten og ville holde et avskjedsselskap for Nesjar. I selskapet befant det seg en ung keramiker, Eugene Fidler, som var venn av Picasso. Han fikset et møte, og siden Picasso under krigen hadde møtt en nordmann han likte godt, var han sympatisk innstilt til Nesjar.

Siden utviklet samarbeidet seg. Picasso var fascinert av sandblåsingsteknikken i betong og signerte en stor bunke grafikk som ble solgt til samlere i Norge. Han fikk også betydning for Nesjars utvikling av helårsfontenen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det ble et helt spesielt kapittel i kunsthistorien i norsk etterkrigstid. Vi er veldig glad for at du fikk til dette vennskapet, sa kunsthistorikeren Holger Kofoed under arrangementet torsdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foto av Picasso

I foajeen i Akersgata 59, der flere departementer holder til, kan publikum se fotografier som Nesjar tok av Picasso under det 17 år lange samarbeidet fram til Picassos død i 1973. De fleste av disse fotografiene har aldri vært vist offentlig før.

– Selv om han var omtrent dobbelt så gammel som meg, var han veldig sprek, spretten og veldig våken. Jeg kan ikke si at jeg lærte så mye, det var ikke derfor jeg var der. Men han lærte meg å vurdere kvalitet, forteller Nesjar.

Det er Carl Nesjars kone Sylvia Antoniou som har vært drivkraften bak både boka og utstillingen av fotografiene.

– Jeg håper også få til en barnebok om vennskapet mellom Picasso og Carl, sier hun. (©NTB)