Seertallene til himmels
<p«Himmelblå» samler nasjonen foran skjermen. </p
Hele 1.309.000 seere fulgte den dramatiske avslutningen av «Himmelblå» på Ylvingen søndag. Dette vil si at 63 prosent av alle søndagens TV-seere benket seg foran NRK i beste sendetid. Dermed slår programmet alle rekorder og er den mest populære dramaserien på norsk skjermer, noensinne.
- Jeg tror at dette viser at til tross for tilsynelatende store omveltninger så forblir TV-verdenen det samme, sier Espen Ytreberg som er leder for Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, til ABC Nyheter.
Han mener at «Himmelblå»-suksessen viser at TV-industrien kanskje har vært for opptatt av målgrupper og det at seerne flytter seg til andre plattformer.
- Den gamle måten å se TV på, hvor en nasjon samler seg, sammen og samtidig foran TV-en i beste sendetid for å se på et program som handler om Norge, er fremdeles ekstremt tiltrekkende.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEvig populært
Ytreberg sier at NRK har en lang og god tradisjon innen hverdagsdrama.
- Programmer innen denne sjangeren alltid har vært populære når NRK satser på det. Men «Himmelblå» har jo uvanlig høye seertall, selv for slike NRK-serier. Jeg tror delvis det kommer av at det er en stund siden det ble laget et drama hvor tematikken er livet i distriktsnorge.
Pene naturbilder er imidlertid ikke nok for å trekke seere.
- For at et slik TV-program skal ha en bred appell er det viktig at det har elementer av melodrama, personlige motsetninger og sterke følelser.
At seerne flykter fra hverdagsstress og høyt tempo inn i et annet univers nære naturen, er på ingen måte noen et nytt fenomen. Det er neppe finanskrisen som driver nordmenn til livet på Ylvingen, mener Ytreberg.
- Idylliseringen av periferien og problematiseringen av sentrum har lange tradisjoner i Norge. Det moderne livet er travelt og har vært travelt de siste 150 år, sier han til ABC Nyheter.