Sveriges regjering gir opp Saab
<pDen svenske regjeringen gir opp Saab og ber de ansatte i produksjonen i Trollhättan tenke på en ny framtid. Men regjeringen får kritikk for å være gjerrig og handlingslammet.</p
Statssekretær Jöran Hägglund i det svenske nærings- og energidepartementet tror ikke Saab kan overleve og sier at Trollhättan i framtiden må arbeide med annet enn bilproduksjon.
– Det er en viktig beskjed til alle i Trollhättan. Jo raskere prosessen er der man bestemmer hvordan en troverdig framtid skal se ut, jo bedre er det for alle som er innblandet. Derfor er vi tydelige på at det scenariet de peker på, ikke fins. Man må se om det fins noe annet, sier Hägglund.
Nekter kriselån
Regjeringen i Stockholm nekter å gi General Motors (GM) i USA kriselån som GM hevder må til for å berge bilprodusenten Saab fra konkurs, slo nærings- og energiminister Maud Olofsson fast på en pressekonferanse sammen med sin statssekretær onsdag.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Velgerne valgte meg fordi de ville ha førskolelærere, politi og sykepleiere, ikke for å kjøpe bilfabrikker som går med tap, sier hun. Den svenske regjeringen stenger dermed døren for å overta Saab.
– Vi spiller ikke monopol. Det er ordentlige penger det handler om, som skattebetalerne har betalt i håp om å få bedre skoler og annet, slår hun fast.
Olofsson sier at hun er meget skuffet over GMs rolle som eier, og at det er GM som er ansvarlig for Saabs skjebne.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenIfølge Hägglund har GM totalt søkt offentlige myndigheter i ulike land om en støtte tilsvarende 280 milliarder svenske kroner for å fortsette virksomheten.
– Gjerrig
Opposisjonen i Sverige mener derimot at regjeringen må ta ansvar for at Saab overlever. Vänsterpartiets leder Lars Ohly sier at staten må være handlekraftig.
– Saab trenger en langsiktig eier. Selvsagt bør staten sammen med andre interessenter ta ansvar for at Saab overlever, sier han, og karakteriserer Maud Olofsson som «en gjerrig småhandler».
Artikkelen fortsetter under annonsenBransjeorganisasjonen Bil Sweden mener regjeringen viser handlingslammelse overfor krisen i bilindustrien.
– Når regjeringer rundt i Europa snakker om hva som er bra for nasjonen, snakker den svenske regjeringen om hva som er bra for statsbudsjettet. Vi ønsker mer europeisk ledelse fra den svenske regjeringen, sier administrerende direktør Bertil Moldén.
Mot opposisjonen
Men Olofsson avviser opposisjonens utspill om å gi GM 5 milliarder i lån slik selskapet har bedt om. GM sa onsdag at Saab kunne levere konkursbegjæringen ved utgangen av februar om ikke regjeringen bladde opp med et støttelån i milliardklassen.
– Jeg ser at opposisjonen vil gå inn med nye 5 milliarder. Det er klart man kan gjøre det hvis man ikke føler ansvar for skattebetalernes penger, sier hun og understreker at regjeringen ikke vil overta en bedrift som et av verdens største private selskaper ikke vil satse på.
Artikkelen fortsetter under annonsenMen Olofsson mener at det er viktig å ta vare på den kunnskapen som fins i Saabs bilproduksjon, og mener den for eksempel kan brukes i satsingen på vindkraft.
Rekonstruksjon
Nå kan det gå mot en periode med såkalt «rekonstruksjon» for Saab, som innebærer at selskapet beskyttes mot konkurskrav fra underleverandører og andre kreditorer. Selskapet får da ni måneder på seg til å bli levedyktig, og de ansatte får lønn i perioden.
– Den realistiske veien nå er rekonstruksjon. Det kan gi muligheter til å utvikle de delene av Saab som er veldig bra. Men rekonstruksjon er ikke regjeringens sak, sier Olofsson. (©NTB)