Advarer mot farlige gangfelt

GIR FLERE ULYKKER: Sikkerheten for fotgjengerne ville mange steder vært bedre uten oppmerket gangfelt, mener norsk professor. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
GIR FLERE ULYKKER: Sikkerheten for fotgjengerne ville mange steder vært bedre uten oppmerket gangfelt, mener norsk professor. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

<pMange steder ville sikkerheten for fotgjengere vært bedre uten oppmerket gangfelt, mener NTNU-professor.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Samfunnet kan spare millioner i ulykkeskostnader ved å fjerne dårlige gangfelt og oppgradere andre, sier Stein Johannessen ved Institutt for bygg, anlegg og transport ved NTNU, ifølge Forskning.no.

Professoren vil også åpne for en generell fartsgrense på 40 kilometer i timen i sentrumsområder med blandingstrafikk, og utfordrer Trondheim kommune til å sette i gang et pilotprosjekt med en slik fartsgrense.

Flere ulykker med gangfelt

Både norsk og svensk forskning viser at fotgjengeroverganger kan være farlige. På en vei med fartsgrense på 50 kilometer i timen og ingen spesielle tiltak for å redusere farten i forbindelse med gangfeltet, er faren for å bli påkjørt større i sebrastripene enn om gangfeltet ikke var der.

- Undersøkelser viser at et sebraoppmerket gangfelt uten spesielle fartsdempende tiltak vil øke tallet på fotgjengerulykker med 28 prosent, sier Johannessen.

Han mener dagens tradisjonelle sebraoppmerkede gangfelt er for dårlige fordi de ofte er preget av dårlig oppmerking, sviktende vedlikehold, for høy fart og dårlig trafikksikkerhet:

- Sikkerheten for fotgjengerne ville mange steder vært bedre uten oppmerket gangfelt, sier Johannessen.

Bør fjerne 1000 i Trondheim

Dette gjelder blant annet mange steder i Trondheim. En masteroppgave ved Institutt for bygg, anlegg og transport ved NTNU i 2008 tok for seg et representativt utvalg på 31 gangfelt i byen, og fant at flertallet ikke holdt mål i forhold til Vegdirektoratets kriterier.

- Trondheim har rundt 4000 gangfelt. Om byen fjerner 1000 av dem og oppgraderer de resterende 3000, vil det koste rundt 75 millioner kroner.

- Men det vil samtidig gi en årlig reduksjon i ulykkeskostnader på det dobbelte, rundt 150 millioner kroner, sier Johannessen.

Personvernpolicy