Nødlossing av olje kan ta to uker

Foto: Scanpix.
Foto: Scanpix.

<pNødlossingen av oljelagrene om bord i havaristen Crete Cement i Oslofjorden starter lørdag. Den kompliserte jobben kan ta opp til to uker.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fredag fikk selskapet Bukser og Berging samt samarbeidspartneren Smit Salvage oppdraget med å ta ut oljen av båten.

– De har mobilisert utstyret og regner med å komme i gang på lørdag. Men en del av jobben er komplisert fordi det skal tas ting ut av maskinrommet. Og dette står under vann og jobben må derfor gjøres av dykkere. Dykking i havaristen er ikke enkelt, sier pressetalsmann Per Rønnevig i rederiet KGJS Cement AS til NTB.

Det skal være rundt 2.000 liter olje i maskinrommet på den 97 meter lange havaristen. Rønnevig forteller at nødlossingen av olje i beste fall kan være ferdig neste helg.

– Jeg tror nok dette kan ta mellom en uke og fjorten dager. Det er også indikert i kontrakten, sier Rønnevig.

Tung berging

Når lossingen er unnagjort starter jobben med å få berget opp skipet, som alene har en dødvekt på 5.000 tonn i tillegg til 5.000 tonn sement i lasterommene.

Fire-fem selskaper har allerede tatt havaristen i øyesyn og vurdert bergingsjobben.

– Jeg håper at vi har valgt samarbeidspartner til bergingen i slutten av neste uke. Bellona har kritisert oss for at ting går seint, men jeg mener dette har gått rimelig fort. Vi snakker om 10.000 tonn som skal heves på en sikker og fornuftig måte, sier Rønnevig.

Skipet var på vei fra Brevik til Slemmestad da det grunnstøtte helt sør på Nesoddlandet onsdag morgen. Allerede torsdag konkluderte politiet med at grunnstøtingen sannsynligvis skyldtes menneskelig svikt, en konklusjon Havarikommisjonen mente kom vel raskt.

– Vi i rederiet har snakket med alle de involverte, men det lensmannen har gått ut og sagt, mener jeg er prematurt. Så lenge Havarikommisjonen arbeider med å kartlegge alle forholdene rundt det som skjedde, så avventer vi, sier Rønnevig.

Ingen spredning

Helt siden havaristen grunnstøtte har det vært et lite utsig av spillolje fra skipet. Oljelekkasjen fra maskinrommet har vært nærmest umulig å tette.

Fredag hadde Kystverkets oljevernfartøy Oljevern 03 og Hortensjenta tatt opp om lag 10 kubikkmeter olje blandet med vann fra området rundt den bahamasregistrerte havaristen.

– Fredag har Kystverkets overvåkingsfly fløyet over havaristedet to ganger. De kan rapportere at det ikke er observert olje utenfor lensesystemet. Det er kun observert en tynn oljefilm i lensekanten, men dette løser seg opp av seg selv, sier rådgiver Ane Eide Kjærås i Kystverket til NTB.

Personvernpolicy