- Prisen ikke endret

Lockheed Martins Joint Strike Fighter utvikles av USA sammen med åtte partnerland, deriblant Norge. Flyet konkurrerer med svenske JAS Gripen om å erstatte F-16 i Norge. Foto: Scanpix/Reuters.
Lockheed Martins Joint Strike Fighter utvikles av USA sammen med åtte partnerland, deriblant Norge. Flyet konkurrerer med svenske JAS Gripen om å erstatte F-16 i Norge. Foto: Scanpix/Reuters.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pLockheed Martin avviser at prisen på Joint Strike Fighter har skutt i været.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- 49,5 millioner 2002-dollar per fly, for 48 fly, er tilbudet vi har gitt Norge. Dette har stått mer eller mindre fast hele veien, sier direktør for strategiske studier ved Lockheed Martin, Keith O. Tucker, til ABC Nyheter.

Regjeringen skal før jul komme med sin anbefaling om innkjøp av 48 nye kampfly. Flyene som konkurrerer er Joint Strike Fighter (F-35) fra amerikanske Lockheed Martin og JAS Gripen fra svenske SAAB. Aftenposten skrev søndag at Israel i gjennomsnitt må betale omkring 1,2 milliarder kroner for hvert av de 25 JSF-flyene de har bestilt. Prisen for svenske JAS Gripen anslås til 400 millioner kroner per fly på bakgrunn av tall fra Ungarn. Representanter for Lockheed Martin avviser tallene blankt i samtale med ABC Nyheter mandag.

- Prisen står i 2002-dollar siden kontrakten ble inngått i 2001, og vi regner fra første år deretter. For å unngå forvirring om inflasjon og lignende opererer vi alltid med slike konstanter, sier visepresident for forretningsutvikling av F-35, George Standridge.

Dollarkursen i mars 2002 var 8,8 kroner per dollar. Dermed er prisen per fly beregnet til 435,6 millioner kroner.

- Totalprisen på omkring 20 milliarder norske kroner inkluderer 48 fly, opplæring, to års forsyning med reservedeler og annet støtteutstyr, sier Standridge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk industri

I tillegg til flyets egenskaper er det gjort tydelig fra norsk side at hensynet til hjemlig industri og mulige utviklingskontrakter i Norge vil spille inn på den endelige avgjørelsen. Gripen-produsenten Saab har garantert et industrisamarbeid med Norge som dekker minst 180 prosent av ordreverdien. Sammen med USA, Storbritannia, Australia, Italia, Nederland, Canada, Tyrkia og Danmark er Norge imidlertid allerede en betalende partner i utviklingen av Lockheed Martins F-35. Det er fra norsk side investert mer enn en halv milliard kroner i utviklingen av JSF de siste årene.

- Norge får her fordelene ved å få ta i bruk et femte generasjons kampfly med en relativt lav grunninvestering. Her snakker vi om et fly som faktisk finnes, som er testet, og som starter produksjon for fullt neste år, sier Standridge.

Han mener det ikke er mulig å sammenligne prisen for de israelske flyene direkte med de norske.

- Folk kan gjøre alle slags regnestykker. Israel har spesielle behov for sine fly, akkurat som Norge har det for sine. Fra neste år vil vi kunne oppgi enda mer presise regnestykker, siden vi da faktisk vil være i gang med å bygge fly.

Nederland, et annet av partnerlandene til JSF, vurderer på samme måte som Norge og Danmark svenske Gripen som konkurrent til det amerikanske flyet.

- Tilbudet forutsetter de tallene og investeringspartnerne vi har operert med hittil. Men når land som Israel går inn og kjøper fly gagner dette alle som deltar. Jo flere som deler kostnaden, dess billigere kan det bli. Men, det er klart at det vil kunne påvirke prisen om mange land dropper ut, sier Standridge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Presenterte flyet

Lockheed Martin møtte mannsterkt frem ved sin presentasjon i Oslo Militære Samfunn tirsdag, der de fortalte om de mange tekniske nyvinningene ved F-35-flyet. Direktør Tom Burbage svarte på spørsmål i plenum.

- Man kan ikke ta prisen Israel gir og siden ekstrapolere hva som en enhet koster generelt. Hvert land er forskjellig, og har forskjellige behov, sier han.

I en artikkel i The Sunday Times forrige måned het det at den britiske regjeringen er bekymret for kostnadene ved prosjektet.

- Det er vanskelig for oss å imøtegå spekulasjoner vi ikke vet kilden til, sier Burbage.

De 48 nye kampflyene skal erstatte dagens F-16, som pensjoneres etter 2015. Det er beregnet til å bli en av de største investeringer i Fastlands-Norge noen gang.