Satser 200 millioner på ny hybridbil

Volkswagen viste fram sin nye hybridbilmodell 26. juni i år. Nå skal imidlertid Sverige og USA utvikle en ny type hybridbil som skal kunne kjøre på strøm over lengre distanser. Foto: REUTERS/Fabrizio Bensch/SCANPIX
Volkswagen viste fram sin nye hybridbilmodell 26. juni i år. Nå skal imidlertid Sverige og USA utvikle en ny type hybridbil som skal kunne kjøre på strøm over lengre distanser. Foto: REUTERS/Fabrizio Bensch/SCANPIX
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pUSA satser nærmere 200 millioner kroner på utvikling av en ny type hybridbil som skal kunne gå på strøm over lengre distanser. Amerikanerne har fått med seg svenskene på laget.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Amerikanske myndigheter bidrar med 37 millioner dollar, omkring 200 millioner kroner, til prosjektet som er et samarbeid mellom det offentlige o

Nissan presenterte elbilen Denki cube under en messe i New York 19. mars.Nissan presenterte elbilen Denki cube under en messe i New York 19. mars.

g det private.

USA og Sverige undertegnet en samarbeidsavtale om utvikling av biodrivstoff til tyngre hybridkjøretøyer allerede for et år siden. I den forbindelse bevilget svenske myndigheter drøyt 250 millioner kroner til utvikling av miljøvennlige biler.

Avtalen som ble offentliggjort mandag er en videreutvikling av det eksisterende samarbeidet, skriver Sveriges næringsminister Maud Olofsson og USAs visenæringsminister Alexander Karsner i en felles pressemelding ifølge den svenske avisen Dagens Nyheters nettsider.

Større batteri

Det er det amerikanske energidepartementets Argonne National Laboratory og svenske Test Site Sweden som skal stå for det praktiske samarbeidet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selve bilen skal utvikles av svenske Volvo, mens amerikanerne skal stå for utviklingen av ladestasjonene bilen skal benytte seg av.

Målet med samarbeidsprosjektet er å utvikle en såkalt plug-in-hybridbil med større batteri. Bilen vil derfor kun benytte seg av forbrenningsmotoren på virkelig lange kjøreturer.

– Teknologien har et betydelig potensial og kommer til å minske utslippene av CO2, fastslår Olofsson og Karsner i pressemeldingen.

Det er også meningen at de nye bilene skal kunne lades opp ved hjelp av det eksisterende strømnettet.

Håper på avgiftskutt

Energibedriftenes landsforening (EBL) regner med at hybridbiler vil være klare for masseproduksjon i 2010.

EBL-leder Steinar Bysveen har imidlertid tidligere uttalt til Aftenposten at han frykter at det norske markedet vil være for lite og at myndighetene av den grunn bør kutte avgiftene på hybridbiler ytterligere. (©NTB)