Stripteasens mor inntar Norge

Stripteasens mor inntar Norge
Stripteasens mor inntar Norge

Røde lepper, røde negler og blafrende øyevipper. Burlesque er i vinden som aldri før.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I forrige uke kastet uttallige kvinner klærne i London som en del av International Burlesque Festival. På festivalen handlet det om glamorøse kostymer, røde negler, blafrende øyenvipper. Og ikke minst. Det handlet om å tease.

The Fleshoticas (Foto: Scanpix)The Fleshoticas (Foto: Scanpix)

Blant deltagerne var den norske gruppen The Fleshoticas som består av de tre danserne Miss Prrrrrrrrrrrrr (Caroline Andersen), Miss Intoxica (Lena Ask) og Empress Devillina (Mari Sletten). Brulesque-produsenten Steinar Kallander som har samarbeidet med gruppen siden de startet i 2006, forteller at de norske jentene gjorde stor suksess.

- De sjarmerte rett og slett publikum i senk. Det er sånn at noen bare har den magiske kombinasjonen av sjarm, skuespill, humor, bruk av utstyr; eller «props» som det kalles, og kontakt med publikum.

Gammel tradisjon

Dita Von Teese i aksjon. (Foto: Scanpix)Dita Von Teese i aksjon. (Foto: Scanpix)

Burlesque-tradisjonen oppsto sent på 1800- og utviklet seg utover 1900-tallet i de gamle vaudeville og varieté-teaterne i USA og England. Oppsetningene bød på underholdning fra for eksempel sangere, komikere, tryllekunstnere og fakirer, og utover på 30-tallet ble det også obligatorisk med en egen form for striptease. Burlesque-strippere viser aldri alt, og bruker gjerne humor. De har ofte en agenda, som satirisk spiller på relevante teamer og personligheter i samfunnet, for eksempel kvinnesyn eller politikere.

Parallelt med at moderne strippeklubber oppsto mot slutten av 60-talllet, forsvant Burlesque-scenen. På 90-tallet derimot, begynte kvinner på ny å la seg sjarmere av kunstformen, og gav den nytt liv. Den mest kjente utøveren i dag er Dita Von Tease, som har valgt å omfavne den herlig ekstravagante delen av Burlesque.

- Kø herfra til månen

I følge Kallander er burlesque i ferd med å bli svært populært i Norge. Enkelte i publikum går i tillegg så langt at de kler seg ut for å passe inn i 40- og 50-talls estetikken som går igjen i showene.

Lady Ane Angel. (Foto: bestofburlesque.no)Lady Ane Angel. (Foto: bestofburlesque.no)

- Sist gang vi arrangerte show var det 400 mennesker på Parkteateret. Vi kunne sikkert ha solgt ut tre ganger og ble ringt ned som gærne. Utenfor forestillingen var det kø herfra til månen. Interessen er vel så stor, til og med kanskje større, blant damer enn menn. Jeg tror det handler om jenters trang til å pynte seg.

For utenforstående kan burlesque se ut som nok en unnskyldning for menn å se på lettkledde damer. Kallender avviser på det sterkeste at dette kun handler om sex.

- Noen kan jo faktisk bli støtt, men de som mener at dette har noe med porno å gjøre er rett og slett uintelligente. Du får ikke servert burlesque på strippebar. Vi snakker ikke om flisete, tynne modeller, men alle slags kvinner i alle slags former. Den syke moteverdenen finner du ikke på burlesque-scenen. Dette er rett og slett folkelig, glamorøs underholdning.

Motreaksjon

Gruppen The Fleshoticas, mener at burelsquens nye vår rett og slett kan være r

esultatet av en motreaksjon på pornografiseringen i samfunnet og som en protest mot moderne kvinneideal. De har uttalt at målet er at showene deres skal virke frigjørende, særlig for kvinner, som føler seg fanget av dagens mediedikterte samfunn.

Kallander mener at hele nøkkelen til burlesque ligger i det ertende elementet og ikke nødvendigvis nakenheten.

- Du kan si at burlesque er stripteasens mor. Det handler om å erte publikum. Man kan gå så nær grensen som mulig, men aldri hele veien.

Og kanskje dukker nå burlesque opp der du minst venter det. Kallander sier at han har fått flere henvendelser fra blant annet sommerens musikkfestivaler som ønsker å gi publikum noe ekstra.

Dersom dette ser ut til å være noe for deg, kan du oppleve Best Of Burlesque på Parkteateret i Oslo allerede i kveld.

Personvernpolicy