Krisehjelp for å bli kvitt bagasje

Passasjerer sover i den nye Terminal 5 på London-flyplassen Heathrow. Det har vært kaotiske tilstander på terminalen siden den åpnet torsdag. (Foto: Scanpix)
Passasjerer sover i den nye Terminal 5 på London-flyplassen Heathrow. Det har vært kaotiske tilstander på terminalen siden den åpnet torsdag. (Foto: Scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

British Airways har innkalt krisehjelp for å bli kvitt berget med bagasje som har hopet seg opp på Heathrows nye terminal siden torsdag. 15.000 kofferter og vesker savner sine eiere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også søndag måtte British Airways (BA) kansellere en rekke avganger. Siden Terminal 5 åpnet med pomp og prakt torsdag har nesten 250 flyvinger blitt innstilt. I stedet for å bli god reklame for det britiske flyselskapet, har den katastrofale åpningen gitt både BA og London som turistby alvorlige riper i lakken.

Og foreløpig er det ingen som kan si noe om når forholdene igjen vil være normale.

– Vi har fått inn 400 ekstra ansatte som frivillig bidrar til å få flyttet veskene. Det er fortsatt om lag 15.000 kolli som skal håndteres. Vi jobber døgnet rundt for å få dem tilbake til eierne, sier en talskvinne for BA.

Dataproblem

Hovedårsaken til kaoset er problemer med bagasjesystemet på den nye terminalen.

Lørdag måtte British Airways innstille 66 flyvinger, tolv flere enn varslet på forhånd. Søndag bekreftet BA at ytterligere 37 av 331 avganger må innstilles.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi planlegger å opprettholde 85 prosent av flygingene, og så vidt jeg vet er det ingen ytterligere flyginger som vil bli kansellert, sa en talskvinne for BA. søndag. Hun kunne ikke si noe om problemene vil fortsette i dagene som kommer.

Søndagens kanselleringer gjelder ruter innenfor Storbritannia og til andre europeiske land, mens de lengre flygingene etter planen skal gå som normalt.

BA har tidligere sagt at de regner med å måtte innstille 13 prosent av flygingene også mandag og tirsdag. Utover uka håper selskapet på gradvis bedring. Men det avhenger av at bagasjeproblemene på terminalen bli løst, sier selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mareritt

Den nye terminalen skulle avlaste og øke kapasiteten på notorisk overfylte Heathrow. I stedet har den skapt mareritt for tusenvis av reisende, som har fått ferier eller forretningsreiser ødelagt, eller har mistet bagasjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge British Airways er 15.000 kofferter og vesker blitt borte eller forsinket på Heathrows nye terminal siden torsdag. En kilde opplyser til BBC at det virkelige antallet er rundt 20.000.

Tusenvis av vesker står nå rundt omkring på flyplassen, og ansatte forsøker nå å gjøre alt de kan for at de skal bli gjenforent med sine eiere. Mange passasjerer har imidlertid gitt opp og reist videre uten bagasje.

PR-katastrofe

Ifølge Financial Times har British Airways måttet utsette en reklamekampanje som skulle stått på trykk i neste uke. Den skulle blant annet gjøre et poeng av hvor fort passasjerer kunne komme seg gjennom Terminal 5.

Næringslivsledere har karakterisert problemene som en PR-katastrofe både for BA, London og Storbritannia. BBC og Sky News sier begge at de har blitt nektet å filme på terminalen, der hundrevis av passasjerer ventet på fly som kanskje skulle gå. (©NTB)