Meny

– SAS fløy med farlige fly i flere år

SAS hevder å ha funnet flere skjulte og farlige konstruksjonsfeil på den ulykkesrammede flytypen Dash (bildet).Foto:Scanpix
SAS hevder å ha funnet flere skjulte og farlige konstruksjonsfeil på den ulykkesrammede flytypen Dash (bildet).Foto:Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SAS har i flere år hatt Dash 8-fly i trafikk som hadde alvorlige, skjulte konstruksjonsfeil, skriver avisen Politiken. SAS mener å ha avslørt enda en feil som går igjen på nesten alle flyene.

Etter to nødlandinger med Dash 8 Q400-fly i september i fjor ble det avslørt at 25 av SASs 27 Dash-fly hadde rustskader i understellet.

Nå viser en ny undersøkelse at et filter i det hydrauliske systemet på understellet er defekt på de fleste flyene, melder Politiken.

Avsløringen vil trolig føre til økt press mot produsenten Bombardier, som risikerer å måtte betale SAS en erstatning på en halv milliard svenske kroner.

- Vi har selv oppdaget disse feilene og rapportert funnene til danske luftfartsmyndigheter og den danske havarikommisjonen, sier kommunikasjonsdirektør Claus Sonberg i SAS til TT.

Vanskelig å avsløre

Til nå har 18 av 27 fly blitt undersøkt, og på 16 av flyene er det konstatert defekte eller manglende filtre, ifølge SAS.

Det skal ikke ha vært mulig for selskapet å oppdage verken rusten eller de defekte filtrene ved vanlige rutineinspeksjoner.

Det hydrauliske systemet brukes til å felle understellet inn og ut.

Problemer med filtrene førte i oktober i fjor til et havari på Københavns hovedflyplass Kastrup, ifølge danske luftfartsmyndigheter.

Problemene ble oppdaget under inspeksjoner som ifølge Claus Sonberg bare skal utføres hvert tiende år.

SAS fikk sine første Dash-fly i år 2000 og bestemte seg i oktober i fjor for å ta alle disse maskinene ut av tjeneste.

Canadiske Bombardier har tidligere innrømmet at det finnes svakheter ved Dash-flyenes understell.

Uenige om årsak

Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA), som typegodkjenner flyene som trafikkerer Europa, ble 10. januar i år orientert av danske Statens Luftfartsvæsen (SLV) om at SAS har funnet defekte filtre på nesten alle Dash 8-flyene.

EASA uttalte etter havariet med et Dash 8-fly på Kastrup i oktober at havariet skyltes en enkeltstående feil og ikke en konstruksjonsfeil.

EASA mener fortsatt at feilene som er oppdaget, kun vil være kritiske i kombinasjon med vedlikeholdsfeil og avviser stadig at det er snakk om en konstruksjonsfeil.

SLV fastholder på sin side at organet mener det er snakk om en konstruksjonsfeil.

- De skandinaviske luftfartsmyndighetene er ikke enige med EASAs synspunkter, sier teknisk sjef Per Veingberg, som mener havariet i København skyldtes det defekte filteret. (©NTB)

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus