Innvandrerelever henger to år etter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk skole klarer ikke å få innvandrerelever opp på samme nivå som de andre elevene, viser internasjonale undersøkelser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skoleundersøkelsene som er offentliggjort i høst, avslører et stort gap mellom elever som har norske foreldre og elever med utenlandske foreldre.

- Forskjellen i prestasjoner mellom norske elever med norske foreldre og elever med to utenlandskfødte foreldre tilsvarer to skoleår, sier forsker Astrid Roe til NRK.

Vet ikke hvorfor

Forskjellene viser seg både når det gjelder lesing, i naturfag og i matematikk.

Norge er dermed av de landene der det er størst ulempe å ha innvandrerbakgrunn i skolen. Forskerne er usikre på hvorfor det er slik.

- Det er store forskjeller på innvandrergrupper i de ulike landene, og det kan ligge forklaringer der, men det kan også skyldes det som skjer på skolen, sier Roe.

- Tilsvarende grupper i Sverige gjør det mye bedre. De som er født i Sverige av to utenlandske foreldre presterer like bra på skoletestene som norske majoritetselever, sier Roe.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dårligst i Europa

Roe jobber ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling på Universitetet i Oslo og er ansvarlig for de nasjonale leseprøvene i PISA-prosjektet. PISA (Programme for International Student Assessment) er en internasjonal og standardisert undersøkelse som skal måle 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag. Undersøkelsen som ble gjennomført i 2006, fokuserte på naturfagkunnskaper. 57 land var med og Norge havnet på 33.-plass. Øverst på lista troner Finland, fulgt av Hongkong med Canada på tredje.

Av europeiske land er det bare Romania, Bulgaria, Montenegro, Hellas, Italia, Portugal og Luxembourg som gjør det dårligere enn Norge. (©NTB)