Meny

Miljøkrav stopper Knuts friluftsliv

Miljøkrav stopper Knuts friluftsliv
Miljøkrav stopper Knuts friluftsliv

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En planlagt lov gjør aktivt friluftsliv umulig for rullestolbrukere som Knut Skifjeld. - Må også gjøre sitt for å verne miljøet, synes generalsekretæren i de funksjonshemmedes organisasjon, FFO.

- Går loven igjennom må jeg vinke farvel på verandaen når de andre drar på tur, sier Knut Skifjeld (62). Foto: Tom W. Reiersen- Går loven igjennom må jeg vinke farvel på verandaen når de andre drar på tur, sier Knut Skifjeld (62). Foto: Tom W. Reiersen

Dersom Direktoratets for Naturforvaltning (DN) sitt forslag til ny lov om motorferdsel går igjennom, vil det i praksis bety slutten på friluftslivet for Knut Skifjeld (62).

- Å kunne bruke scooter og terrengkjøretøy ute i marka sammen med familien betyr alt for meg, sier Skifjeld.

- Som gammel friluftsmann er en av de største gledene jeg har å ta scooteren og være med familie og barnebarn når de er ute på tur i det fri på hytta vår i Fyresdal, forteller 62-åringen ABC Nyheter.

Før ulykken som for femten år siden bandt ham til rullestolen var han friluftsmann på sin hals.

- Nå har jeg både scooter og et ATV-kjøretøy som kan ta meg rundt både til lands og til vanns. Det betyr utrolig mye for min livskvalitet.

- Går loven igjennom slik den er formulert, blir det å vinke farvel fra verandaen når de andre går ut på tur. Det er jo ikke noe særlig, sier mannen som til daglig driver et elektrofirma i Skien.

Knut Skifjeld setter sin lit til at kommunene selv får råderett over hva slags tilgang som skal gis til snøscootere og terrengkjøretøyer.

- Må ta ansvar for miljø

Men hans egen organisasjon Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), som er en av høringsinstanser til lovforslaget fra DN, kommer ham ikke i møte.

- I vår uttalelse sier vi at vi ønsker å opprettholde en forbudslov i forhold til motorisert ferdsel i utmark og at vi ikke ønsker fri ferdsel for funksjonshemmede, sier generalsekretær Liv Arum i FFO.

- Funksjonshemmede må også ta ansvar og gjøre sitt for å verne miljøet, sier hun.

- Samtidig peker vi på at det er ulike behov i forhold til å få dispensasjon på ulike steder i landet og at kommunene fortsatt bør være den som gir dispensasjoner.

- Kommunene kjenner de lokale forholdene best. Dersom det skal gis dispensasjoner, kan det f eks gis i forbindelse med faste traseer og turmål, eller kjøring til og fra egen hytte, sier Arum.

Norsk Hytteforbund har også kommet med sin uttalelse. Til ABC Nyheter sier talsmann Gunnar Svendsen at de også har hatt sine innvendinger.

- I dag kan det virke som fjellhytter er det samme som en hytteklynge på Hafjell, men fremdeles er det svært mange hytter som har behov for motorisert transport for å kunne brukes.

- Leiekjøring er problematisk. Førerne kan være vanskelige å få tak i og vet sannelig å ta seg betalt når det er behov for dem, sier Svendsen.

Fri trasékjøring?

Terje Lien Aasland fra Telemark representerer Arbeiderpartiet på Stortinget. Heller ikke han ser for seg at loven går igjennom uten endringer.

Til NRK sier han at han regner med at forslaget vil bli moderert på flere punkterer det vil bli fremmet.

- Det bør legges opp til at det blir anledning til fornuftig bruk, for eksempel i forbindelse med skogforvaltning. Og uansett bør dette bli opp til den enkelte kommunene å håndtere.

Ap-representanten viser til et prøveprosjekt blant annet i Vinje kommune hvor det i to år er gitt anledning til fri kjøring i ferdig oppkjørte traseer.

- Tilbakemeldingene herfra er positive og dette er noe vi bør ta med oss, sier Terje Lien Aasland.

Illustrasjonsbilde: Scanpix

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus