– Fikk avslag på bønn om hjelp
«Bourbon Dolphin» ba det større ankerhåndteringsfartøyet «Olympic Hercules» om hjelp, men fikk avslag, opplyste rederisjef Trond Myklebust da han forklarte seg for granskingskommisjonen mandag.
Ålesund (NTB-Kjell T. Barøy): Administrerende direktør Stig Remøy i rederiet Olympic Shipping sier at «Olympic Hercules» ikke ble anmodet om hjelp og følgelig ikke har avslått noe ønske om dette.
Detaljerte spørsmål
Trond Myklebust i rederiet Bourbon Offshore Norway har selv bakgrunn som kaptein på fartøyer av samme type som det havarerte «Bourbon Dolphin».
Under den åpne høringen i Ålesund mandag måtte han svare på detaljerte tekniske spørsmål fra granskingskommisjonen i flere timer. Men rederisjefen ble også spurt direkte om han mener ting kunne vært gjort annerledes under ankerflyttingsoperasjonen som endte med forliset nordvest av Shetland 12. april.
- «Bourbon Dolphin» ba «Olympic Hercules» om hjelp, men fikk ikke den hjelpen den ønsket, sa Myklebust.
Rederisjefen sa ikke hvem som avslo skipets anmodning om hjelp - om det var kapteinen på «Olympic Hercules», eller sjefen, den såkalte tow-masteren, for ankerflyttingsoperasjonen på riggen «Transocean Rather».
- Ba ikke om hjelp
På britisk side av sokkelen styrer tow-masteren på riggen operasjoner tilsvarende den «Bourbon Dolphin» deltok i. På norsk sokkel ville plattformsjefen hatt tilsvarende rolle.
Direktør Remøy i rederiet Olympic Shipping sier til NTB at «Olympic Hercules» ikke ble anmodet om hjelp og følgelig ikke har avslått noe ønske om hjelp.
- Kan anmodningen ha blitt rettet til operasjonsledelsen på riggen «Transocean Rather»?
- Det kan jeg ikke kommentere. Jeg var ikke på stedet. Kapteinen på «Olympic Hercules» var på stedet, og han skal forklare seg for granskingskommisjonen tirsdag, sier Remøy.
Feil båt
Rederisjef Trond Myklebust sa rett ut at «Bourbon Dolphin» ikke burde vært brukt som hovedskip under flyttingen av ankeret til riggen «Transocean Rather».
Han sa at han i etterkant har spurt seg hvorfor «Bourbon Dolphin» ble valgt som hovedfartøy og ikke hjelpefartøy når større fartøy med større trekk-kraft var involvert i operasjonen.
- I etterkant mener jeg flere burde ha stoppet operasjonen når de så hvordan større båter enn «Bourbon Dolphin» slet, sa Myklebust.
Krenget tidligere
«Bourbon Dolphin» skal også ha krenget under et tidligere oppdrag. Det skjedde i nærheten av Mongstad i november 2006.
En kokk som overlevde forliset ved Shetland skal ha forklart til skotsk politi at han som nyansatt om bord i fartøyet opplevde at det krenget da det skulle holde en rigg stabil i nærheten av Mongstad i november 2006. Det opplyste Guro Høyaas Løken, medlem av granskingskommisjonen, under høringen mandag.
Ifølge Løken har kokken har forklart at han den gang ble fortalt at vaieren kom over styrepinnen på fartøyets akterdekk.
Ingen av rederiets fire sjefer som ble avhørt under granskingskommisjonens høring mandag, har fått rapporter om episoden, ifølge forklaringen de ga til kommisjonen.
Rederiets sjef, Trond Myklebust, sier til NTB at han heller ikke vet noe om dette.
To timer før
To timer før «Bourbon Dolphin» kantret torsdag 12. april, snakket Steven John Rooney med fartøyets kaptein Oddne Arve Remøy, som omkom i forliset.
- Da ante jeg ingenting om at «Bourbon Dolphin» hadde problemer. Samtalen dreide seg om neste oppdrag som skulle starte den påfølgende mandag. Ingenting ble nevnt om at noe var galt, fortalte Rooney under høringen mandag.
Ifølge Rooney visste ikke rederiet Bourbon Offshore Norway mer enn at riggen «Transocean Rather» skulle «flyttes to-tre mil» da kontrakten ble inngått med operatøren. (©NTB)