Skifremtiden går i tunnel

Skifremtiden går i tunnel
Skifremtiden går i tunnel

Til tross for blankt avslag fra Skiforbundet gir ikke entusiastene i Meråker opp. – Det blir tunnel i Meråker uansett forbundets nei til pengestøtte, sier en av initiativtagerne til ABC Nyheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kommer i Norge

Ole Einar Bjørndalen tester her nye ski i tunnelen i Torsby. Meråker er kommet langt i forberedelsene til en ny tunnel i Norge.

Foto: Heiko Junge / SCANPIX

I både Sverige og Finland finnes det i dag skitunneler som jevnlig besøkes av både toppløpere og mosjonister. I Norge foreligger det planer om slike innendørs skihaller, men flere av prosjektene fikk nylig et alvorlig skudd for baugen.

Norges Skiforbund vil ikke på nåværende tidspunkt gå inn for at det skal bevilges spillemidler til den type idrettsanlegg.
Skiforbundet mener det bør bygges der det er mulig å få finansiert prosjektene med kommunale, fylkeskommunale og private midler, hvor det finnes et eksisterende aktivitetsgrunnlag. Det vedtok forbundet på et styremøte tidligere i vår.

- Det er en begrenset pott med spillemidler og vi mener ski-Norge får mer igjen for pengene dersom vi konsentrerer oss om snøproduksjon og prepareringsutstyr, sier skipresident Sverre Seeberg til ABC Nyheter.

I tillegg sier Seeberg at det ligger føringer på bruken av spillemidler fra departementet.

- Det er en del kompliserte regler som følger ved bruk av spillemidler. Det ville ikke vært mulig å få fullfinansiert en hall i dag kun ved hjelp av spillemidler. For at det skal gå rundt må det private aktører til og det lar seg ikke gjøre dersom spillemidler er inne i bildet, forklarer Seeberg kort.

Forstår forbundet

Øyvind Slundgård i Varden IL er tungt involvert i et prosjekt i Meråker i Nord-Trøndelag. De har kommet langt i prosessen og sier det blir skitunnel i bygda uavhengig av forbundets vedtak.

- Vi har to prosjekt inne til vurdering fra aktuelle utbyggere, sier Slundgård til ABC Nyheter.

Slundgård skjønner forbundets prioriteringer, men mener samtidig det er behov for tunneler i Norge.

- Jeg har forståelse for at forbundet velger å prioritere pengene slik at det sikres snøproduksjon og godt prepareringsutstyr. Det er skrikende behov for dette i sentrale strøk av landet. Jeg tror det går lang tid før forbundet ser i retning av skitunneler, sier han og fortsetter:

- Forbundet prioriterer landslagene og kanaliserer mye av pengene inn mot dem. Fordelen for forbundet er at landslagenes bruk av for eksempel skitunnelen i Torsby i Sverige så og si er gratis. De får meget gunstige avtaler gjennom at de brukes i promotering av anlegget. Det er per i dag ikke gunstig for forbundet å bruke penger på skitunneler.

Slundgård mener skiforbundet kanskje bør tenke i nye baner.

- På sikt vil det kanskje være mulig for forbundet å tjene penger på en tunnel. I tillegg vil det være med på å skape interesse for sporten lokalt.

Skitunnelen i Meråker vil bygges i tilknytning til den videregående skolen i bygda. Ifølge Slundgård ville ikke Meråker vært hva det var i dag hadde det ikke vært for den videregående skolen. Den skal nå styrkes.

- En liten bygd som Meråker, med cirka 2.500 innbyggere, får årlig et godt tilskudd av studenter. En tunnel vil bli laget i tilknytning til gymnaset og med det mener vi det vil være enda mer attraktivt å komme hit for de som satser på idrett kombinert med studier. I de baner bør kanskje forbundet også begynne å tenke. Det vil gi et løft for norsk skisport.

To anlegg i Norge

Han forteller videre at Meråkers planer ikke blir forkastet selv om prosjektet ikke får tilført spillemidler fra staten.

- Det hele finansieres gjennom tilskudd fra Meråker kommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune og private aktører. Fordelingen blir cirka 50/50 mellom det offentlige og det private.

- Jeg mener det bør være rom for to tunneler i Norge. En sentralt plassert på Østlandet og en lenger nord, gjerne her i Meråker. En av de bør også kanskje bli betraktet som et innendørs riksanlegg.

Det er ventet at en skitunnel i Meråker vil ha en total kostnadsramme på cirka 70 millioner kroner.

Personvernpolicy