2100 ville lage bilbelte-reklame

2100 ville lage bilbelte-reklame
2100 ville lage bilbelte-reklame

Men bare åtte finalister slapp gjennom nåløyet i Vegvesenets reklamefilmkonkurranse. Vinneren får lage den nye reklamefilmen for bruk av bilbelte.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Så mange forslag kom inn at Vegvesenet fikk trøbbel med utvelgelsen:
- Opprinnelig hadde vi tenkt å plukke ut og premiere fem finalister, men med sånn pågang av gode forslag fant vi det fornuftig å øke til åtte finalister. Vi så ikke for oss så stor respons, sier Bjarte Skaugset i Statens vegveset til Vegvesenets nettsted..

Han legger til at juryen fikk en krevende oppgave med å plukke ut de beste bidragene som skulle gå videre til finalen. Kreativiteten og originaliteten i forslagene har stor spennvidde. De både overrasker og imponerer, sier Skaugset.

De åtte forslagene til reklamefilm vil bli lagt på vegvesen.no/bilbelte for avstemning i løpet av denne uken.

Bakgrunnen for konkurransen er at aldersgruppen 16-24 år er sterkt ulykkesutsatt, og ikke alltid like flinke til å bruke bilbelte. Dermed utfordrer Vegvesenet gruppen til å få flere på sin egen alder til å bruke bilbelte gjennom å sende inn reklamefilmforslag. Vinneren får spille inn reklamefilm med regissør Roar Uthaug, mannen bak skrekkfilmen «Fritt vilt».

Om lag 40 unge mellom 16 og 24 år dør hvert år som fører eller passasjer i bil - halvparten av disse bruker ikke bilbelte. Nordmenn er verdensmestere i bilbeltebruk, men analyser fra Statens vegvesen viser tydelig at ungdom i aldersgruppen 16-24 år topper ulykkesstatistikken.

Unge gutter er verst; 15 prosent bruker ikke alltid belte når de selv kjører og tre av ti bruker ikke alltid belte i baksetet. En av ti unge sier at det er mer sannsynlig at de dropper bilbelte når de kjører sammen med venner, ifølge Vegvesenet.

Personvernpolicy