Ny nyhetskanal - bra førsteinntrykk

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag fikk Norge sin første 24-timers nyhetskanal. Profesjonelt førsteinntrykk, men mangler litt på tempo, mener redaktør i Kampanje. Bra presentasjon, mener medieprofessor Martin Eide.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rundt 20 år etter at amerikanske CNN begynte å formidle nyheter 24 timer i døgnet, kommer den første norske 24-timers nyhetskanalen. Når TV 2 nå lanserer Nyhetskanalen blir det tv-selskapets fjerde tv-kanal.

I tillegg til å presentere nyhetsstoff fra Norge og verden over, vil kanalen gi deg oppdateringer på alt fra økonomi, politikk, samfunn og vær døgnet rundt.

Sverige har hatt sin tilsvarende nyhetskanal siden mars 1999. Den har navnet SVT24 og er en del av Sveriges Television. Satsningen har fått kritikk for å ha et for tungt innhold og svært få tittere.

Bra førsteinntrykk.


Neste Klikk snakket med professor Martin Eide ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen, og Hans Hjellemo, redaktør for Kampanje for å høre hva de synes om TV 2 sin nye satsing.

- Jeg fikk sett de de første minuttene. Det virker profesjonelt nok, og de er ikke så verst på presentasjon. Det fungerer bra med intervjuer i studio. Det var litt morsomt at den første gjesten de hadde i studio i dag, en høytstående militær person som skulle uttale seg om situasjonen i Afghanistan, åpnet intervjuet med å si at «dette ikke er noen nyhet», sier Martin Eide til Neste Klikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Førsteinntrykket er at det ser veldig proft ut. Nyhetsgrafikken er lekker, men det ser ut til at de mangler litt på tempo. Det å opprettholde tempoet fremover blir en stor utfordring, mener Hans Hjellemo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil overleve


Hjellemo mener at kanalen har livets rett og at Nyhetskanalen bare er en forsmak på en ny tv-hverdag som vi vil se i årene fremover. Folk vil i større ustrekning enn før bli sin egen tv-direktør, mener han.

- Vi er jo bare ett par millioner husstander i dette landet, så noe stort marked blir det aldri. Men de vil nok overleve, sier Hjellemo.

Også Eide mener at etableringen av Nyhetskanalen er en strategisk manøver for å posisjonere seg for fremtiden.

- De er tidlig ute for å etablere arenaen. Dette blir litt som med nettavisene i sin tid. Mange satset ikke på nettaviser fordi de ville, men fordi de ikke kunne la være. Så det er vel riktig å markere seg på den måten som TV 2 gjør nå, slik at de viser at de er med i bildet, mener han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tabloid / ikke-tabloid


Eide tror at kanalen av praktiske årsaker må gå i retning av NRK når det gjelder vinklingen på stoffet.

- Jeg tror at de av praktiske årsaker må gå mer i retning av NRK og at de samtidig bør vinkle seg mer mot utenriksstoff. De har etablert samarbeid med utenlandske aktører og tilfanget av stoff er stort.

- Men jeg føler meg sikker på at den velkjente TV 2-vinklingen vil komme inn, med fokus på krim, forbrukere og hverdagsstoff, konstaterer Eide.

Dette støttes stort sett av Hjellemo, som sier:

- Jeg tror nok at denne kanalen også tildels vil være tabloid. Det vil understreke trykket som en nyhetskanal trenger. Samtidig så registrerer jeg at de har kommentatorer på ulike områder, noe som åpner for at du kan gå litt dypere ned i nyhetsbildet. Så vi vil nok se en kombinasjon av det tabloide og det seriøse.