Fra Baywatch til burqini

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt design av badedrakten åpner for kvinnelige muslimske badevakter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt design av badedrakten åpner for kvinnelige muslimske badevakter. (Foto: ahiida.com).Nytt design av badedrakten åpner for kvinnelige muslimske badevakter. (Foto: ahiida.com).

Etter store opptøyer mellom ulike etniske grupper på en av strendene utenfor Sydney i Australia for ett år siden, iverksatte myndighetene flere tiltak for å redusere spenningen mellom de ulike gruppene som brukte stranden.

En kampanje for å skaffe flere livreddere med bakgrunn fra Midt-Østen, har resultert i at fjorten håpefulle rekrutter nå er klare til å uteksamineres. Men religiøs overbevisning gjør at den tradisjonelle Baywatch-aktige badedrakten har fraholdt muslimske kvinner til å delta som frivillige livreddere.

Dette har nå endret seg takket være en lokal designer som har laget en burqini - en konservativ badedrakt for muslimske kvinner.

Burqinien er laget i lett materiale som gjør det enklere å svømme uten å bli tynget ned av vanlige tildekkende klesplagg.

Drakten er allikevel ikke helt uproblematisk. Rekruttenes trener, Tony Coffey, mener det er vanskeligere å svømme i en burqini enn i en vanlig bikini eller badedrakt;

- Det er det største hinderet de står ovenfor. Men det kan vi ikke gjøre noe med, slik er det bare. De trenger bare mer intensiv trening, sier han til The Daily Telegraph.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bryter barrierer


Aheda Zanetti (38) kom til Australia fra Libanon da hun var to år gammel. Som muslimsk kvinne opplevde hun å måtte stå utenfor mange aktiviteter i nærmiljøet, deriblant sport, og hun var ikke alene.

Zanetti tok derfor initiativet til et nytt klesmerke, Ahiida, som spesialiserer seg på sportsklær for muslimske kvinner som ønsker å ta del i aktiviteter, samtidig som hensynet til kleskoder holdes i hevd. Dermed oppsto ideen til burqinien og salget har gått strålende.

nettsiden deres roser kvinner fra hele verden Ahiida og forteller hvordan de kan aktivisere seg i idrett i langt større grad enn tidligere. Zanetti forteller at det ikke bare er muslimske kvinner som ønsker å dekke seg til.

- Også overvektige kvinner og kvinner med brannskader har kjøpt burqinien.

De nye badevaktene er med på å bryte barrierer med god hjelp av Zanettis design. De er nå i full gang med å lage nye burqinier i rødt og gult, som er de klassiske fargene til livredderne.