Yahoo og Reuters lanserer You Witness

Artikkelen fortsetter under annonsen

Brukergenerert innhold på nett blir stadig mer populært, og det er et kappløp mellom de store medieselskapene for å bli distributører av slikt innhold.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Illustrasjonsfoto: Scanpix)(Illustrasjonsfoto: Scanpix)

Mandag vil nettgiganten Yahoo og mediebyrået Reuters annonsere en allianse seg imellom, som skal sikre dem en del av kaka av det stadig voksende markedet for brukergenerert innhold på nett.

Den felles satsingen har fått navnet You Witness og skal samle brukernes nyhetsbilder og videoer, melder Financial Times.

Andre medier, som BBC og CNN, har allerede lansert lignende tjenester. Samlet vil disse tjenestene øke mulighetene for distribusjon av brukernes bilder.

Vil tilby betaling


Innhold som legges inn i You Witness vil bli kontrollert av redaktører hos Reuters, som vil velge ut bilder og videoer som så sendes videre til Reuters' mange tusen klienter. Resultatet av dette kan bli at brukernes bilder publiseres av ulike medier verden over.

Reuters vil betale for innhold som brukes:

- Det er stor interesse for slikt innhold og vi er inne i en tidlig fase der vi ser på hvordan vi kan kompensere brukerne, sier Chris Ahearn, administrerende direktør i Reuters.

- Det handler om å gjøre det enklere for folk å tilgjengeliggjøre bilder fra aktuelle hendelser for nyhetsmedier og verden generelt - og få betalt dersom de blir brukt, sier han.