Ikke billigere melk og ost til tross for konkurranse

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransen fra Q-meieriene og Synnøve Finden har verken ført til lavere priser på melk og ost, eller spesielt bedre utvalg for kundene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Slik situasjonen er i dag, vil ikke folk merke særlig mye om de blir borte, sier forsker Ivar Gaasland ved Samfunns- og næringslivsforskning til Bergens Tidende.

Bergensbaserte Kavli Holding vurderer å selge Q-meieriene på grunn av manglende lønnsomhet. Kavli har brukt langt over 200 millioner kroner på Q-meieriene de siste åtte årene, og regjeringen er ikke udelt positiv med tanke på å gi ytterligere støtte.

Skulle Q-meieriene forsvinne, vil det likevel ikke få noen særlige konsekvenser for kundene utover mindre valgmulighet.

Ivar Gaasland mener konkurransen i ost- og melkemarkedet ikke er reell. Han tror Synnøve Finden og Q-meieriene kunne presset prisene dersom de ble større og mer reelle konkurrenter til Tine.

- Med de reguleringene vi har nå, kveles nye aktører omtrent i fødselen. Synnøve Finden og Q-meieriene lever under forhold hvor de ikke har mye de skulle sagt, sier han.

Ifølge Gaasland blir det først skikkelig konkurranse når systemet for prisutjevning fjernes og det åpnes for mer import. (©NTB)