Et vellykket arrangement!

by:Larm-arrangementet ser ut til å være på bedringens vei.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon



Bransje- og publikumsfestivalen by:Larm er unnagjort for denne gang, og det har vært god grunn til å kose seg i løpet av arrangementets tre dager (torsdag til lørdag).

Hovedsakelig kan dette tilskrives egenskapene til Tromsø - byen er rett og slett en meget oppegående festivalby!



Lawra Somby og Adjágas imponerte (foto: Stig Henning Morken)Lawra Somby og Adjágas imponerte (foto: Stig Henning Morken)

Logistikken var tilsynelatende under full kontroll, det var lite eller ingen kø-dannelse, kort avstand mellom konsertlokalene, fornøyd og sivilisert publikum - og ikke minst et godt musikalsk nivå.

Mye bra altså, og skal jeg trekke fram noe spesielt, må det være bruken av kulturhuset i Tromsø som konsertarena.

Med tre lokaler med hvert sitt eget særpreg (storsalen, lillescenen og verkstedet), var det nesten som en drøm å kunne tusle fra konsert til konsert i dette bygget. (Derfor ble det også ofte stedet man valgte seg når kvelden var på hell.)

Musikalsk kvalitet


Men det aller viktigste under by:Larm er utvilsomt konsertene, og etter et meget ujevnt program i Stavanger i 2005, var det fint å se at by:Larm har tatt et par konkrete grep for å bøte på dette.

Ola Fløttum og The White Birch var ett av by:Larms absolutte høydepunkter (foto: Stig Henning Morken)Ola Fløttum og The White Birch var ett av by:Larms absolutte høydepunkter (foto: Stig Henning Morken)

Først og fremst har det blitt vanskeligere for ukjente band å delta, noe som i utgangspunktet fører til at publikum er sikret høyere kvalitet på det som presenteres.

Men her har nok booking-ansvarlige enda noe å gå på (selv om det neppe er enkelt å skille klinten fra hveten blant tusenvis av innsendte bidrag som ramler inn hvert år) Nær 180 konserter på tre dager er ennå en svært tøff jobb å kave seg gjennom, selv for rutinerte bransjefolk.

Men i år var det faktisk mest interessant med de artister og band som allerede hadde noen utgivelser bak seg.

Både Mira Craig, Draumir, The White Birch, The Low Frequency In Stereo, Washington, Adjágas og Superfamily viste alle sitt gode potensiale til entusiastiske bransjefolk.

P3


Et annet vellykket punkt med forbedringes-reformen, var festivalens ferske samarbeid med Kanal 24.

Frem til i fjor var det Petre som var by:Larms samarbeidspartner, men radiokanalen var etterhvert i ferd med å bli en for stor aktør og arrangerte gjerne egne konserter underveis.

Kanal 24 holdt i så måte en langt mer anonym profil, og fokuserte mer på hva en radiokanal skal gjøre; nemlig å lage radio!



Ikke det at jeg hørte så voldsomt mye på radio under by:Larm, men jeg må innrømme at det var utrolig befriende å slippe å se Petre legge åpenlyse føringer på arrangementet eller delta for heftig i det offentlige rommet.

Internasjonalt


Videre skulle årets by:Larm videreføre det internasjonale perspektivet, og ved siden av å invitere en rekke utenlandske presse- og mediafolk, hadde også mange såkalte etablerte artister og band funnet veien til Tromsø.

Lise Karlsnes og Briskeby skulle holdt seg hjemme (foto: briskeby.com)Lise Karlsnes og Briskeby skulle holdt seg hjemme (foto: briskeby.com)

Sannsynligvis satte utlendigene pris på en sledetur og litt joik, men på samme måte som Madrugada og Gåte ikke hadde noe å gjøre i Stavanger i fjor, hadde vel heller ikke Maria Mena, Briskeby (ha!), Bjørn Berge eller Surferosa noe under by:Larm i Tromsø å gjøre!

Det samme argumentet kan forsåvidt brukes om samarbeidet mellom We og Ralph Myerz & The Jack Herren Band, men de hadde vitterligen noe å komme med...

Skuffende


Animal Alpha var en overraskende prisvinner (foto: Stig Henning Morken)Animal Alpha var en overraskende prisvinner (foto: Stig Henning Morken)

Etter så mye godord og ros, vil jeg avslutte med et par hjertesukk:

Hvorfor i all verden ble

by:Larm-stipendet

tildelt Animal Alpha?



All respekt til Oslo-bandet, men jeg kan faktisk ikke i min villeste fantasi skjønne hvorfor de skulle gå seirende ut av denne konkurransen

!



Jeg hadde forstått det hvis de hadde blitt tildelt prisen i fjor (da de faktisk var festivalens funn), men denne gangen kjennes det mest ut som en angrende kompensasjon.

Det hadde vært sykt mer spennende å gitt prisen til noen av de andre nominerte som Washington, Monomen eller The Low Frequency In Stereo. Men hvem vet, kanskje bruker Animal Alpha pengene på å utvikle og nyansere uttrykket sitt? Det tjener vi nok alle på.

I tillegg undrer jeg meg fortsatt over poenget med Hurra Torpedos konsert fredag kveld.

Visst var det en artig seanse, men jeg hadde blitt utrolig skuffet hvis den slagferdige trioen skulle bli vår neste eksportartikkel. De hadde tross alt gjort seg bedre på en humorfestival.



Men publikum så ikke ut til å bry seg nevneverdig, for de var allerede godt beruset, og syntes å kose seg noe aldeles forferdelig i en stappet storsal på Kulturhuset.



Tross disse innvendingene, må det presiseres at by:Larm i Tromsø i all hovedsak var et meget oppegående arrangement som vanskelig kan toppes (iallfall ikke før neste gang festivalen havner i Tromsø).

Mer by:Larm i Neste Klikk:


BY:LARM 2006, Tromsø

Magnus Eliassen vinner av djuice-prisen
Animal Alpha vant pengene

by:Larm fortsetter å imponere
Fin start på by:Larm
Musikk-sirkuset kommer til byen


BY:LARM 2005, Stavanger


Halv million til ukjent artist, 2005
Larm i Stavanger, 2005
Jeg erklærer meg herved som fan!, 2005
Prisdryss i Stavanger, 2005
Bør ikke P3 lage sin egen festival?, 2005
Norske by:Larm-utgivelser, 2005
Nå kan drøm bli virkelighet, 2005

BY:LARM 2004, Bergen


Larmen har inntatt Bergen, 2004
Larm og moro i Bergen, 2004
Alarmen går, 2004

BY:LARM 2003, Trondheim


By:Larm i Trondheim, 2003
Norsk er best - akkurat nå!, 2003
Kåt av Mohammed?, 2003
Prisdryss og alarm-moro 2003
Alarm-prisen 2003
Luftgitar - ikke for pyser, 2003

BY:LARM 2002, Kristiansand


Post-bylarm, 2002
«Corky» skapte rock!, 2002
Musikk møter øl, 2002


Personvernpolicy