Flyr i sterk medvind

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den danske sukessregissøren Per Fly avslutter trilogien med et drap.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi møtte en overstrømmende Per Fly. (Foto: Elise Nyborg Eriksen)Vi møtte en overstrømmende Per Fly. (Foto: Elise Nyborg Eriksen)

Danske filmskapere virker ganske så selvsikre for tiden. Helt uanstrengt skaper de de mest dyptpløyende og filmatisk spennende filmene uten å mukke. Og særlig glad er de i trilogier.

Lars Von Trier er på gang med sin andre trilogi («Dogville», «Manderlay», og den planlagte «My Man The President») etter å ha skildret kvinner med hjerter av gull («Idiotene», «Breaking the Waves» og «Dancer in the Dark»).

Og regissøren Per Fly er ikke dårligere enn sin Zentropa-kollega. Med filmen «Drapet» avslutter han trilogien som tar sikte på intet mindre enn å beskrive de ulike sosiale lagene i det moderne Danmark.

Med den hjerteskjærende «Benken» dissekerte han arbeiderklassen, «Arven» var et iskaldt møte med overklassen, mens han i premiereklare «Drapet» beskriver tilstanden i middelklassen, et sosialt lag hvor han selv føler seg hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det usedvanlige drapet


Neste klikk møtte en sprudlende og blid regissør, i sterk kontrast til hans gravalvorlige filmer.

Hvordan gikk så regissøren fram når han skulle sette søkelyset på «sine egne»?
- I likhet med de to andre filmene, så gjorde jeg mye research før vi startet innspillingen. For meg har det vært ekstremt viktig å snakke med de menneskene som lever det livet vi beskriver.

Carsten og hans unge elskerinne Pil. (Foto: Nordisk Film)Carsten og hans unge elskerinne Pil. (Foto: Nordisk Film)

- Jeg var redd for at «Drapet» ville bli kjedelig ettersom det er laget så mange filmer fra middelklassen. Derfor var det viktig å legge til et element i handlingen som var ganske usedvanlig. Et drap i et så ordnet univers som middelklassen er både usannsynlig og oppsiktsvekkende, forteller Per Fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regissøren går svært grundig til verks i forberedelsene for en film.

- For å kunne lage denne filmen på ordentlig måte måtte jeg undersøke hva et drap egentlig er. Jeg snakket med pårørende av folk som hadde blitt drept, jeg snakket med folk som er dømt for drap, jeg snakket med fengselsprester, og jeg fant til og med en venstreorientert gymnaslærer som jeg intervjuet, sier han med en liten latter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et ekteskap i oppløsning. (Foto: Nordisk Film)Et ekteskap i oppløsning. (Foto: Nordisk Film)

«Drapets» hovedperson er nemlig den middelaldrende gymnaslæreren Carsten, som tidligere var aktiv kommunist. Nå til dags er han litt bedre på politisk teori enn praksis. Livet hans blir snudd opp ned når hans unge elskerinne tar politisk aktivisme til det ytterste og blir innblandet i et drap på en politimann.

Middelklassens livsløgn

Ifølge Fly er «Drapet» først og fremst en film om løgn og fortrengning. Og 45-åringen kjenner seg igjen i tematikken.

- Denne filmen rommer ting som representerer min egen virkelighet. Jeg er interessert i løgnen og hvor mye vi er villig til å lyve om. Middelklassen er eksperter på å fortrenge det vi ikke vil se. Dersom jeg lever i et ulykkelig ekteskap, så har jeg kanskje ikke energi eller mot til å gjøre noe med det. Middelklassen holder en streng orden på alt fra byer og kloakksystemer, til sine egne ekteskap, alt for å opprettholde en fasade. Fly gestikulerer engasjert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra «Drapet». (Foto: Nordisk Film)Fra «Drapet». (Foto: Nordisk Film)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regissøren mener at fortrengningen også har en politisk slagside.

- I Danmark var det valg for to år siden. For første gang på mange år var vi involvert i en krig, nemlig den i Irak. Dette kom ikke opp i valgkampen engang! Dette er hva jeg vil kalle politisk fortrengning i stor stil, sier han med et sukk.

På kollisjonskurs med følelsene


«Drapet» er som sagt den siste filmen i en trilogi. I ettertid ser Fly at alle de mannlige hovedpersonene i klasse-trilogien har markante fellestrekk.

- Dette er tre menn som lever på en svært maskulin måte, og som har en lidenskap for noe, men som opplever en kollaps mellom hjertet og hjernen. De er fullstendig på kollisjonskurs med sine egne følelser. Merkelig nok så hadde jeg ikke planlagt at de skulle være så like; jeg tror jeg får ta meg noen timer hos psykologen, sier han med en liten latter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hemmeligheten bak den danske suksess

Jesper Christensen i samspill med Per Flys' egen kone Charlotte Fich. (Foto: Nordisk Film)Jesper Christensen i samspill med Per Flys' egen kone Charlotte Fich. (Foto: Nordisk Film)

Fly har vunnet flere priser for trilogien «Benken«, «Arven» og «Drapet». Blant annet har alle tre filmene fått hovedprisen under de nordiske filmdager i Lübeck. I hjemlandet flokker folk seg til kinoene for å få med seg regissørens filmer, og «Drapet» har etter 12 uker på kino allerede blitt sett av 388.000 dansker.

Hva er årsaken til suksessen?
- Vi har rett og slett opplevd en gullalder i dansk film. Jeg tror det er fordi vi tar opp ting som folk interesserer seg for. På et eller annet tidspunkt ble vi jævlig gode til å fortelle historier, sier Fly.

Dansken er tilknyttet filmselskapet Zentropa, hvor han blant annet jobber tett med Lars Von Trier og Thomas Vinterberg. Han tror at samarbeid er nøkkelen til å lage gode filmer.

- Vi ser hverandres filmer, og leser og diskuterer hverandres manus. Det blir det god film av, avslutter den blide dansken.

Les mer:

Drapet: Vår anmeldelse av filmen


Zentropa