Trio Mediæval: «Stella Maris»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lettere pompøst og harmonisk velklingende.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trio Mediæval, «Stella Maris»

(ECM)

Den tradisjonsrike middelaldersangen ble mer eller mindre utvannet gjennom en lang rekke heller småpinlige «Gregorian Chants»-utgivelser på slutten av 1990-tallet og tidlig 2000. Korsang kan være nydelige greier, men det er liksom noe som skurrer når det gregorianske føleriet ble tett fulgt opp av utallige TV-reklamer!

Heldigvis finnes det noen som prøver å rette opp i dette, og det faktum at de er norske gjør ikke saken verre ...

Middelalderballader


Den «norske» vokaltrioen Trio Mediæval (eller Trio Mediaeval) består av svenske Anna Maria Friman og norske Linn Andrea Fuglseth og Torunn Østrem Ossum.

Trioen ble etablert i 1997, og debuterte fire år senere med albumet «Words Of An Angel», som så ble etterfulgt av «Soir, dit-elle» i 2004. Repertoaret er hovedsakelig basert på engelsk og fransk flerstemt middelaldermusikk, norske folketoner og middelalderballader og samtidsverker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kombinasjonen middelalderballader og den kvinnelige vokalen gir trioen et interessant aspekt, all den tid disse sangene kun ble sunget av menn. Hvorvidt dette er grunnen til trioens suksess, er ikke godt å si, men faktum er at gruppens to første album kan vise til meget pene salgstall (begge havnet på topp-10 på Billboards klassisk-liste i USA), samtidig som trioen også er meget etterspurt på konsertfronten.

Album nummer tre


Med dette som utgangspunkt, knytter det seg utvilsomt visse forventninger til trioens nyeste album «Stella Maris».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Uten å skulle påberope meg noen som helst kompetanse innen middelaldersang, kan man ikke annet enn å berømme og bejuble Trio Mediævals vokale ferdigheter!

Det nytter forsåvidt ikke å trekke frem enkeltspor, men vi må heller fokusere på de vakre, skjøre, harmoniske og sakrale stemningene gruppen er i stand til å skape. Dette gjelder hovedsaklig albumets første syv spor, som alle er hentet fra den klassiske middelaldermusikken (1200-1400-tallet).

Faren for å tippe fullstendig over i det pompøse føleriet vi allerede kjenner fra gregorianske korsanger, er alltids tilstedeværende, men Trio Mediæval klarer på en bemerkelsesverdig og ektefølt måte å unngå dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidsmusikk


Albumets siste verk er et spesialskrevet stykke for trioen av den kvinnelige koreanske samtidskomponisten Sungji Hong. Der de andre stykkene har et utgangspunkt i latinske tekster, er «Missa Lumen De Lumine» bygd opp rundt ordløs vokal (lyder). Selv om det utvilsomt er ærefullt å få et stykke skrevet til seg, må det sies at Hongs komposisjon er det som fungerer dårligst.

For det første er det langt mer anonymt og mindre spennende i formen enn albumets klassiske stykker, men det er også flere tilfeller der stemmene til trioen omtrent skjærer i ørene («Kyrie»).

I tillegg må det påpekes at verket rett og slett ikke passer inn i den helheten trioen ønsker å skape!


Utover dette må det likevel sies at Trio Mediæval nok en gang viser sine uovertrufne vokale kvaliteter på en meget bra utgivelse.

Grei femmer.

Trio Mediæval: Hjemmeside

Låter

:
1. Flos Regalis Virginalis
2. O Maria, Stella Maris
3. Quem Trina Polluit
4. Do Way Robyn/Sancta Mater
5. Veni Creator Spiritus
6. Dum Sigillum
7. Beata Viscera
8. Missa Lumen De Lumine
a. Kyrie
b. Gloria
c. Credo
d. Sanctus
e. Agnus Dei

Spilletid

: 1.05.44

Mer i Magasinet Neste Klikk:


Musikk
Plateanmeldelser

ABC Startsiden:


Musikk
Musikkanmeldelser