Forza Motorsports

Microsoft girer opp kampen om bilspilltronen med sin utfordrer til Gran Turismo serien. Holder dette helt i mål eller trenger Forza en runde til i garasjen?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fans av Sonys konsoller har kunnet glede seg over Gran Turismo i mange år nå, og det er mange Xbox-eiere som nok har savnet et bilspill i samme klasse.



I vår lanserte endelig Microsoft det svært etterlengtede «Forza Motorsports», deres egenerklærte bilsimulator. Etter en lang testperiode kan jeg nå skrive under på at Xboxen nå virkelig tar opp kampen om bilentusiastene.

Uendelig variasjon?



Forza har akkurat som GT4 et bredt utvalg av både biler og baner å kjøre på. Den fullstendige listen teller over 200 biler og 17 miljøer (med flere mulige baner pr miljø).

Dette skulle holde til rimelig mange timer bak konsollrattet og by på nok utfordringer for de fleste.

I tillegg til de fabrikkferdige modellene lar spillet deg skru sammen drømmedoningen ved hjelp av et ganske omfattende modifikasjonssystem.

Bytt ut deler av karosseri og motor, legg på dekorasjoner og lakker etter ønske, og avslutt med «tuning» av motoren for den helt optimale ytelsen.

Dermed er det nesten bare fantasien (og opptjente spillpenger) som setter grensene for hvor mange biler du kan ende opp med.

Klassikeren Laguna Seca er med.Klassikeren Laguna Seca er med.


Nettspilling i høygir



Modifiseringsdelen av spillet blir kanskje enda mer spennende siden du i motsetning til GT4 faktisk kan kjøre online.

Via Xbox-live kan du kjøre om heder og ære, men også gamble biler i onlineløp. Microsoft gir deg i tillegg et utall statistikker og rankinglister dersom du er online, og man kan trygt si at dette tilfører spillet svært mye.


Spillfølelse


Når det gjelder selve kjøreopplevelsen er det lite å pirke på. Folk som klager på den stadig manglende kollisjonsmodelleringen i GT-serien vil kunne fryde seg over realistiske kollisjoner og skadesimulering.

Vanskelighetsgraden kan stilles inn fra et svært arkadelignende nivå til simulatornivå der det kreves en god del timers trening for å oppnå gode resultater. Det er opp til deg hvor mye hjelp du vil ha fra spillet, og dette gjør det ganske greit å komme igang.

Biltur i det grønne.Biltur i det grønne.


Mangellapp



Mange vil være uenig med meg i dette, men jeg savner faktisk kjøreskolen fra Gran Turismo. Jeg liker faktisk den gradvise økningen av kjøreferdigheter de forskjellige førerprøvene byr på, og dette savner jeg i Forza.

En annen ting GT4 er bedre på er lyd og til dels grafikk. Heldigvis er lydsporet mulig å bytte ut med et eget lagret på Xboxen, og grafikken stort sett bra, men den glattpolerte følelsen Polyphony byr på uteblir.

En større blemme er de fraværende mulighetene for repriser, ihvertfall i flerspillerdelen er dette en betydelig mangel.

Videre kan Forza oppleves som mer ensporet enn Gran Turismo, ettersom sistnevnte byr på rallykjøring og mer varierte miljøer å kjøre i.

En obligatorisk pitstop.En obligatorisk pitstop.


Oppsummert



Det er ingen tvil om at Forza er et gjennomført spill. Som første forsøk er dette absolutt godkjent. De store styrkene er mulighetene for «modding» og den glimrende onlinedelen.

Jeg kan trygt anbefale «Forza Motorsports» til bilspillentusiaster med Xbox, og særlig dersom du også har Xbox Live. Men for meg beholder foreløpig Gran Turismo tronen på grunn av den mer helstøpte og bedre varierte spillopplevelsen.

Selv om Forza ikke når helt opp til GT4 er det altså er veldig bra bilspill, som uten tvil vil by på mange timer med god underholdning. En sterk femmer.


Spillfakta


Les flere anmeldelser av «Forza Motorsport»

FAQ/Koder

Mer i Nesteklikk:


Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus