Denne boksen fikk kontrollørene til å reagere

Ikke alle bryr seg om reglene som gjelder for kjøretøyet de sitter på.
Ikke alle bryr seg om reglene som gjelder for kjøretøyet de sitter på. Foto: Statens vegvesen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke lov å montere slike.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.

De er grove, tøffe og tar seg fram stort sett overalt. De kan registreres som traktor, og kjøres av 16-åringer. Det er derfor ikke rart at All terrain vehicles, bedre kjent som ATV-er, er svært populære i mange miljøer.

Men har du registrert en ATV som traktor som kan kjøres av 16-åringer, skal den ha en programmert maksfart på 40 kilometer i timen – selv om den i utgangspunktet ofte er i stand til å kjøre mye raskere.

I mange tilfeller er denne programmerte maksfarten mulig å manipulere.

Liten boks sørget for doblet hastighet

Under en kontroll utført av Statens vegvesen ved Hafslo i Vestland, ble det nylig stoppet en ATV som hadde fått påmontert en såkalt «speedohealer».

Dette er en liten boks som kan installeres på en motorsykkel eller ATV for å korrigere speedometeravlesningen og kilometertelleren, for eksempel for å kompensere for endringer i drivverk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men speedohealeren kan også brukes til manipulere bort topphastighets-begrensningen.

«ATV-en skal ha en konstruktiv hastighet på 40 km/t. Boksen endrer hastighetssignalet på vei fra hastighetsgiver til styreenhetern. Speedometeret viser for eksempel 40 km/t, mens ATV-en i realiteten går i 80 km/t. Det er ikke lov å montere slike bokser», skriver Synnøve Stølen i Statens vegvesen i sin rapport.

Nektet å stoppe i kontrollen - det var kanskje ikke så rart

Hvis ATV-en er registrert som traktor, skal den ikke kunne kjøres i mer enn 40 kilometer i timen. Bildet er fra en tidligere kontroll. Foto: Statens vegvesen
Hvis ATV-en er registrert som traktor, skal den ikke kunne kjøres i mer enn 40 kilometer i timen. Bildet er fra en tidligere kontroll. Foto: Statens vegvesen

Føreren av ATV-en må nå sørge for at kjøretøyet tilbakestilles til original stand, og må i tillegg forevise dokumentasjon fra verkstedet på at tilbakestillingen har blitt forskriftsmessig utført.

Først da kan vedkommende få bruke kjøretøyet igjen.

Forsikringen faller bort

Trygg Trafikk advarer på det sterkeste mot å manipulere bort topphastigheten på kjøretøy som ATV-er og mopeder. Havner du i en ulykke, vil nemlig ikke forsikringen din gjelde, noe som kan bli svært kostbart hvis man forårsaker skade på andre personer, kjøretøy eller eiendom.

I tillegg advarer de mot at farten vil være langt høyere enn det føreren har kompetanse til å håndtere – noe som i seg selv øker faren for alvorlige ulykker, med omkomne eller skadde.

Svart nøkkel ga ulovlig toppfart: Det ble dyrt