Dette kan bety mye billigere biler

Å automatisere repetetive oppgaver under produksjonen, har allerede fått ned kostnadene. Nå er det flere andre grep som står for tur.
Å automatisere repetetive oppgaver under produksjonen, har allerede fått ned kostnadene. Nå er det flere andre grep som står for tur. Foto: Renault
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilprodusenten tror de kan klare å halvere kostnadene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Det mangler ikke på elbil-ambisjoner om dagen. Alle de store bilprodusentene nærmest kappes om å være mest framoverlente i arbeidet med å gjøre porteføljen sin elektrisk.

Og selv om interessen for elbiler kanskje har kjølnet litt i det siste, står de fleste fast på sine ambisiøse planer.

Samtidig er de fleste enige om at prisene på elbiler må kraftig ned, dersom man skal nå målet om at det kun skal selges fossilfritt i EU fra 2035.

En av dem som har tenkt å ta grep for å få ned kostnadene, er Renault. De er aktuelle med elbilen Megane E-Tech, og i 2024 kommer både familiebilen Scenic E-Tech og kompakte Renault 5 E-Tech.

Gjenopplives etter 28 år: Snakk om retro-comeback!

Vil halvere kostnadene

uca de Meo og Renault skal gjøre bilproduksjonen langt mer billig og effektiv de neste årene.
uca de Meo og Renault skal gjøre bilproduksjonen langt mer billig og effektiv de neste årene.

Sistnevnte blir en av de billigste elbilene på markedet, med en forventet startpris på rundt 25.000 Euro. Men på sikt kan prisene bli betydelig lavere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Planen er nemlig å redusere produksjonskostnadene betydelig de neste fire årene, for å bli mer konkurransedyktige på pris.

For elbiler skal det være snakk om en halvering i forhold til dagens nivå fram mot 2027, skriver Reuters.

Og det er ikke bare elbiler fra Renault som skal bli billigere. Også fossilbiler, som fortsatt er viktige i svært mange markeder, skal bli ned mot 30 prosent billigere å produsere, lover bilprodusenten.

Kutter prisen på Megane E-Tech med over 80.000 kroner

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer kunstig intelligens

Dette skal de klare blant annet gjennom utstrakt bruk av kunstig intelligens (AI) under utvikling, produksjon og kvalitetskontroll. Mye av produksjonen utføres allerede i dag av roboter.

Allerede i dag benyttes 300 AI-applikasjoner under produksjonen, men dette skal tidobles allerede i 2025. Det muliggjør blant annet at enda flere operasjoner kan automatiseres og løses raskere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette, sammen med flere andre grep for å bli mer effektive, skal redusere tiden det tar å utvikle nye modeller fra tre til to år, lover Renault-sjef Luca de Meo.

Med rimelige Renault 5 E-Tech børster den franske bilprodusenten støv av en av selskapets aller mest ikoniske modeller.
Med rimelige Renault 5 E-Tech børster den franske bilprodusenten støv av en av selskapets aller mest ikoniske modeller.

Å flytte på deler av produksjonen skal også bidra til å redusere kostnadene. Renault bekreftet nylig at de investerer 400 millioner euro (4,7 milliarder kroner) i sitt produksjonsanlegg i Bursa, Tyrkia.

Ved anlegget ble det til sammen rundt 250.000 eksemplarer av modellene Clio og Megane i 2022.

Her planlegger Renault produksjon av fire nye modeller, inkludert en ny lavpris-versjon av allerede rimelige Dacia Duster.

En av Norges billigste biler – eierne elsker den

To el-nyheter neste år

Nye Duster blir imidlertid ikke en elbil, og derfor mindre interessant for Norge. Her er det langt støre forventninger til den kommende familie-SUV-en Renault Scenic E-Tech, som ventes på nyåret.

Senere på året kommer også Renault 5 E-Tech, og i 2025 står elektriske utgaver av både Renault Twingo og Renault 4 på programmet.

Også Volkswagen planlegger store kostnadsreduksjoner for å bli mer konkurransedyktige. Det kan du lese mer om her:

VW i gang med gigantisk spareprogram