Nei – bensin- og dieselbiler blir ikke forbudt
Men elbilandelen er rekordhøy.
Bensin- og dieselbilene har tapt store markedsandeler de siste ti årene. Elbilene har tatt over – og satte ny rekord nå i januar: Da var hele 92,4 prosent av alle registrerte nybiler en elbil.
Totalt snakker vi 4.717 elbiler. Til sammenligning var antallet nye bensin- og dieselbiler henholdsvis 44 og 103.
Dette gir rekordlave markedsandeler: Bare 0,9 for bensin og 2,0 prosent for diesel.
Blir ikke forbud
En viktig faktor oppe i dette er at myndighetene for flere år siden gikk ut med en målsetning om at alle nybiler fra 2025 skal være utslippsfrie, i praksis elbiler.
Nå er vi bare elleve måneder unna 2025. Det har tydeligvis skremt mange bort fra å velge bil med bensin- eller dieselmotor.
Men det blir ikke – som mange kan ha fått inntrykk av – et forbud mot salg av nye biler med bensin- eller dieselmotor:
Dieselforbud: – Dette er helt på trynet
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI strid med EØS-reglene
– Det har våre stortingspolitikere bekreftet, og et forbud ville dessuten være i strid med EØS-reglene. Samtidig ser vi at regjeringen gjennom økninger i bilavgiftene for alle andre teknologier enn ren batteridrift, styrer mot en nær fremtid med bare nullutslippsbiler, sier Øyvind Solberg Thorsen som er direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Her handler det altså ikke om forbud, men snarere om en avgifts-pisk som har vist seg å være svært effektiv – i kombinasjon med elbil-gulrøtter.
Myndighetene har gjort det relativt sett mye billigere å kjøpe elbiler enn biler med bensin- og dieselmotor. Samtidig er det også dyrere å bruke de sistnevnte. Og nettopp denne forskjellen er noe vi kan regne med vil øke fremover.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– De bryr seg filla om vanlige folk
100 prosent?
De neste årene er det grunn til å vente en opptrapping av moms på elbiler, opp til samme nivå som andre biler har. Da er denne elbil-fordelen borte. Dermed er det nærliggende å tenke at bensin- og dieselbilene vil få enda høyere avgifter enn i dag.
Artikkelen fortsetter under annonsenEt annet virkemiddel er økt drivstoffavgift, høyere trafikkforsikringsavgift (årsavgift) og for eksempel dyrere bomring.
I sum er dette virkemidler som sannsynligvis vil øke elbilandelen ytterligere. Men 100 prosent er nok urealistisk, med mindre det etter hvert faktisk kan komme et forbud.
LES MER: Norske byer kan stenge bensin- og dieselbilene ute
(Artikkelen er først publisert av Broom)