For første gang er tallet under 100

For ti år siden var det 155 elbiler per hurtiglader. I fjor sank dette for første gang under 100, nærmere bestemt 93 biler per lader.
For ti år siden var det 155 elbiler per hurtiglader. I fjor sank dette for første gang under 100, nærmere bestemt 93 biler per lader.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor satte vi utbyggingsrekord i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Antall elbiler på norske veier har økt kraftig de siste årene. Det har også gitt økt behov for lademuligheter langs veiene. Lenge gikk utbyggingen av disse etter manges mening for sakte. Men fjoråret ble svært bra:

– Det ble bygd rekordmange nye hurtigladere i fjor, sier Christina Bu i Norsk elbilforening når hun oppsummerer ladeåret 2023.

I fjor fikk vi 2.129 nye hurtigladere – det er utbyggingsrekord. Ved årsslutt var det totalt 7.741 hurtigladere langs veiene i Norge. Bu er fornøyd:

93 biler per lader

– Ladetilbudet har aldri vært bedre enn det er nå, og vi er godt i rute for å dekke behovet som skapes av at stadig flere nordmenn kjøper seg elbil, sier hun.

Mens det i 2021 var 114 elbiler per hurtiglader, har tallet utviklet seg positivt og er nå nede i rekordlave 93 elbiler per hurtiglader. Det betyr mindre kø og kortere avstand mellom ladestasjonene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kommer til å bli bygd mange nye hurtigladere også i 2024, men det blir kanskje ikke ny utbyggingsrekord, sier Bu, i en pressemelding.

To ting er viktig å sette seg inn i når du skal hurtiglade

I fjor fikk vi 2.129 nye hurtigladere – det er utbyggingsrekord. Ved årsslutt var det totalt 7741 hurtigladere langs veiene i Norge. Christina Bu i Elbilforeningen er fornøyd.
I fjor fikk vi 2.129 nye hurtigladere – det er utbyggingsrekord. Ved årsslutt var det totalt 7741 hurtigladere langs veiene i Norge. Christina Bu i Elbilforeningen er fornøyd.

Vedtok nytt krav

Nå som vi har fått opp utbyggingstakten, mener Elbilforeningen at ladeselskapene i 2024 bør jobbe for å skape en mer smidig ladeopplevelse.

En viktig del av dette er å gjøre det enklere å betale for lading. Elbilistene vant en viktig seier i 2023 – da vedtok Stortinget et krav om at alle nye hurtigladere som bygges skal ha mulighet for vanlig kortbetaling. I 2024 skal seieren innkasseres, sier Bu:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alle nye hurtigladere som bygges i 2024 må tilby kortbetaling. Å bare «tæppe» kortet eller telefonen vil gjøre det mye enklere å lade.

KOMMENTAR: På langtur med elbil – dette er rett og slett for dårlig!

Artikkelen fortsetter under annonsen
De fleste hurtigladerne er rundt de større byene. Men det er også bygget mange på mindre steder. Denne laderen finner vi på Fåvang i Gudbrandsdalen.
De fleste hurtigladerne er rundt de større byene. Men det er også bygget mange på mindre steder. Denne laderen finner vi på Fåvang i Gudbrandsdalen.

Satte opp prisene

De siste årene har det tidvis vært store prisvariasjoner på hurtiglading, med et voldsomt prishopp senhøsten 2022. Utover i 2023 sank etter hvert prisene igjen.

Også elbilistene har blitt mer opptatt av pris på hurtiglading. I Elbilisten 2023, en undersøkelse gjennomført av Elbilforeningen, sa flere enn tidligere at pris er viktigere enn tilgjengelighet på hurtigladere.

– Ladeselskapene begrunner ofte prisøkningen delvis med økning i strømpris. Da er det viktig at ladeprisene også settes ned når strømprisen går ned. Dette måtte vi mase unødvendig mye på ladeselskapene om før de endelig gjorde det mot slutten av året sier Bu.

LES MER: Du kobler til bilen, men nesten umulig å vite hva det koster

Elbiler per hurtiglader

2012 - 165

2013 - 155

2014 - 156

2015 - 155

2016 - 136

2017 - 121

2018 - 115

2019 - 113

2020 - 106

2021 - 114

2022 - 111

2023 - 93