Noe er helt spesielt med den nye bensinstasjonen

NESTEN BORTE: Ladestolpene har tatt over mye av plassen på den nye energistasjonen utenfor Kristiansand. Foto: St1.
NESTEN BORTE: Ladestolpene har tatt over mye av plassen på den nye energistasjonen utenfor Kristiansand. Foto: St1. Foto: broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er det nok bare å bli vant til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De har blitt større, mer påkostede og i mange tilfeller også blitt tilnærmet som et gatekjøkken innvendig. Men bensinstasjoner har bortsett fra det vært ganske like veldig lenge:

Nå er dette i endring. Et veldig godt eksempel på det er den nye Shell-stasjonen som denne uken åpnet utenfor Kristiansand. Den heter faktisk ikke bensinstasjon heller. Nei, nå er det energistasjon som gjelder.

Trening og lek

Du har sikkert gjettet det: Det handler om overgangen til elbiler.

Her er det nemlig ikke mange bensin- og dieselpumper. I stedet er det installert ikke mindre enn 31 elbilladere, hvorav 16 er hurtigladere og 15 «vanlige» ladepunkter. På sikt er det planlagt ladepunkter også for tungtransport.

Rundt stasjonen er det både treningsapparater, lekeapparater, og en egen hundeluftegård.

– Nær sagt umulig å vite hva det koster

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
STORT: Det er dimensjoner over det nye anlegget, som inneholder både energistasjon og døgnhvileplasser. Foto: Nye veier. Foto: broom
STORT: Det er dimensjoner over det nye anlegget, som inneholder både energistasjon og døgnhvileplasser. Foto: Nye veier. Foto: broom

Håpet det ville gå over?

– Dette er nok noe vi kommer til å få se mye mer av. Det er også noe veldig mange elbileiere har etterspurt. For til nå har de fleste ladestasjoner vært ganske triste greier. Ofte plassert litt utenfor allfarvei eller bortest på en parkeringsplass. Der er det sjelden mye å gjøre mens man lader, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

– Bensinstasjonbransjen kan endre på dette?

– Helt klart! Mitt inntrykk er at mange der i starten var skeptiske til ladestasjoner, og nærmest bare satt stille og håpet dette ville gå over. Men når bensin- og dieselkundene forsvinner i store antall, må man jo tenke nytt. Dette er en naturlig utvikling. Og gjør de dette riktig, kan de trekke til seg mange som må lade – og dermed har god tid til å gjøre andre ting mens de venter, sier Møller Johnsen.

LES MER: Egentlig burde vi hatt godt betalt for å teste ute dette

(Artikkelen er først publisert av Broom)