Fant feil på over halvparten av bilene de kontrollerte

Statens vegvesen stopper og kontrollerer svært mange tungbiler på Svinesund. Målet er å luke ut kjøretøy som ikke har noe på norske veier å gjøre. Foto: Statens vegvesen.
Statens vegvesen stopper og kontrollerer svært mange tungbiler på Svinesund. Målet er å luke ut kjøretøy som ikke har noe på norske veier å gjøre. Foto: Statens vegvesen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesen luker ut mange farlige kjøretøy.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor kontrollerte Statens vegvesen over 45.000 lette kjøretøy her i Norge.

Over halvparten av de kontrollerte bilene hadde mangler. Dermed vanket det bruksforbud, mangellapper eller gebyrer.

– Når de fleste av de vi stopper får en reaksjon, viser det hvor målrettet kontrollene våre er. Å luke ut flest mulig av de kjøretøyene som ikke bør være på vegen er målet vårt, sier avdelingsdirektør Kjetil Wigdel i Statens vegvesen.

Husk å sikre lasten og sjekk lysene

De feilene som oftest går igjen er at bilen eller tilhengeren er lastet med for mye vekt, at lasten ikke er forsvarlig sikret og feil med lys.

Slitte dekk uten tillatt mønsterdybde er også noe kontrollørene ofte ser i kontroller.

– Det er viktig å huske at både bilen og tilhengeren har en maksimal vekt som er tillatt. De nye elbilene er tunge i utgangspunktet, og kan dermed ikke ha så mye last. Også tilhengere har en maksimal tillat vekt. Det er derfor lurt å sjekke vognkortet for å se at du faktisk kan kjøre den tilhengeren med førerkortet ditt, sier Wigdel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

LED-lys gir utfordring

Lysutrusting på både bil og tilhenger må også sjekkes – spesielt i vinterhalvåret hvor det snør og er mørkt ute. De siste årene har det blitt mer vanlig med LED-lys på biler og tilhenger, noe som kan gi utfordringer.

– Siden LED-lys ikke avgir varme, smelter heller ikke snøen som legger seg over. Det kan oppstå farlige situasjoner i trafikken, da bilistene som kommer bakfra kan ha problemer med å se bilen foran. Skal du kjøre langt, er det lurt å ta noen pauser underveis og sørge for at lys på både bil og tilhenger er synlig for andre trafikanter, sier Wigdel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Én bilfarge danker ut alle andre

Kontroller uten at du merker noe

Langt flere enn de 45.772 som ble stoppet for kontroll ble kontrollert, men det merket ikke førerne noe til.

– Skiltskannere bidrar til mer effektive kontroller og at trafikantene kommer raskere fram. Skannerne gjør det mulig å kontrollere biler i løpet av et mikrosekund. På så kort tid får vi selvsagt ikke gjennomført en fullstendig kontroll av bilen. Men vi sjekker blant annet om den er EU-godkjent og dermed har det mest trafikksikre i orden, at bilen er forsikret, ikke har utestående mangellapper og ikke er meldt stjålet, sier Wigdel.

Vegvesenet gjennomfører også kontroller som avdekker det som ikke blir avslørt av skilskannerne – for eksempel dekk, vekt, feilsikring av last, lysutrustning, vognkort og førerkort.

Les også: Seks av ti vil fortsatt kjøpe bilen hos forhandler

(Artikkelen er først publisert av Broom)