Denne har sendt mange biler til huggeren

Registerreima er en vital del i bilmotoren. Pass derfor på å få skiftet den i tide hvis ikke blir det dyrt. Illustrasjonsbilde
Registerreima er en vital del i bilmotoren. Pass derfor på å få skiftet den i tide hvis ikke blir det dyrt. Illustrasjonsbilde
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skifter man ikke i tide kan det bli dyrt. Rett og slett for dyrt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi har en gammel Peugeot 405 med 1,9-liter diesel, uten turbo, hvor registerreima røk.

Er det fare for et ventilene kan ha skadet stemplene på en slik motor – eller at andre motordeler kan ha blitt skadet?

Benny svarer:

Uff og uff, dette høres ikke helt bra ut.

Men aller først: Peugeot 405 – det er en bil man ikke ser så ofte i trafikken lenger. Jeg husker godt da modellen dukket opp i 1988. Jeg jobbet som Peugeot-mekaniker den gangen.

Det er jo en grunn til at jeg stadig maser om å skifte registerreim i tide. Det koster riktignok litt, men ryker den på eldre biler, er det ikke så rent sjelden at reparasjon ikke lønner seg. Da blir fort «dynga» neste – og siste – stoppested.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er heldigvis ikke slik at det på alle biler ender med motor-ras. På en del biler er det bare å montere ny reim og kjøre videre.

Jeg er dessverre redd at det ikke gjelder for din Peugeot 405 med dieselmotor. Om jeg ikke husker helt feil, så «butter» den. Det vil si at ventilene går i stemplene, at disse kan bli ødelagte og at rådene, og veivakselen i verste fall, blir skjeve. Videre bøyes ventiler og kanskje også ventilstyringene ryker. Kamaksel og ventilløftere kan også gå føyken. Det hele kan bli en ganske dyr fornøyelse om man ryker på hele «gullrekka». Da er det nok slutt for denne bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Er man heldig, slipper man unna med et par bøyde ventiler. Omstendighetene rundt bruddet på reima har mye å si. Skjedde det da du skulle starte opp bilen – eller skjedde det i 110 km/t på motorveien og på høyt turtall? Forskjellene på skadeomfanget i de to tilfellene kan som regel måles i titusenvis av kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Slik vi du ikke at registerreima skal se ut.
Slik vi du ikke at registerreima skal se ut.

Uansett: Topplokket må av for kontroll av skadene. Så må man ta det herfra. Skrur man ikke selv, begynner tusenlappene for et verkstedbesøk allerede nå å blåse unna.

Jeg kjenner naturlig nok ikke til tilstanden på bilen din, bortsett fra at jeg forstår at den begynner å bli gammel. Her må man rett og slett vurdere, nøye, hva som er økonomisk forsvarlig å koste på, opp mot bruksverdien bilen har for deg. Det er jo ikke akkurat billig å kjøpe en nyere bil, eller å få fatt i en brukt motor heller. Det baller gjerne på seg, fort og mye.

Jeg beklager at jeg ikke har et mer oppløftende svar å gi deg, men ønsker deg uansett lykke til!

Les også: På biljakt? – Nå peker pilene bare én vei

Artikkelen er først publisert av broom.no.