Ny og billigere – kommer til Norge i sommer

Her er nye Mercedes-AMG SL 43. Selv med en 2-liters motor yter den respektable 381 hk!
Her er nye Mercedes-AMG SL 43. Selv med en 2-liters motor yter den respektable 381 hk!
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes SL får Formel 1-teknologi.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor sommer fikk vi se de aller første bildene, og nå nærmer det seg endelig Norgeslansering av en helt ny generasjon Mercedes SL.

Den ikoniske modellen har røtter helt tilbake til 1952. Nå er den for første gang utviklet helt fra bunnen av hos AMG. Samtidig er det første gang i historien SL nå får drift på alle fire hjul.

Mercedes har allerede avslørt at nykommeren blir tilgjengelig med en voldsom V8 bensinmotor på opptil 585 hk og hele 800 Nm. Dette gjelder toppmodellen som heter SL 63 4Matic+.

Så er det verdt å merke seg at tallkombinasjonen SL 55 gjør comeback. Det begynner nemlig å bli en god stund siden AMG benyttet 55-tallet sist. Nye SL 55 4Matic+ får 476 hk og 700 Nm.

Mercedes-AMG SL 43 kan utstyres med aktiv bakakselstyring som ekstrautstyr. Avhengig av hastigheten styrer bakhjulene enten i motsatt retning (opptil 100 km/t), eller i samme retning (raskere enn 100 km/t) som forhjulene.
Mercedes-AMG SL 43 kan utstyres med aktiv bakakselstyring som ekstrautstyr. Avhengig av hastigheten styrer bakhjulene enten i motsatt retning (opptil 100 km/t), eller i samme retning (raskere enn 100 km/t) som forhjulene.

Rimeligere versjon

Nå får imidlertid begge disse selskap av en rimeligere versjon: SL 43. Her er V8-eren erstattet med en hissig, firesylindret 2-liters bensinmotor. Med denne motoriseringen blir startprisen på SL også lavere enn i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

2-literen har i tillegg en elektrisk eksos-turbolader, basert på samme teknologi som brukes i Mercedes sine Formel 1-biler.

Midtkonsollen med 11,9-tommers berøringsskjerm dominerer rommet mellom føreren og passasjeren.
Midtkonsollen med 11,9-tommers berøringsskjerm dominerer rommet mellom føreren og passasjeren.

Dette skal forbedre gassresponsen betydelig, helt fra tomgang og gjennom hele turtallsområdet.

Turboladeren, som drives av et 48-volts innebygd elektrisk system, jobber med hastigheter på opptil 170.000 omdreininger i minuttet. I kombinasjon med den den firesylindrede rekkemotoren, gir dette en effekt på 381 hk, og et maksimalt dreiemoment på 480 Nm.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avhengig av situasjonen gir systemet også en ekstra effekt på 14 hk fra den beltedrevne startgeneratoren i en kort periode.

Nye SL 43 leverer 0-100 km/t på 4,9 sekunder og en toppfart på 275 km/t. Det er altså ingen sinke vi snakker om her...

Dessuten er nye SL 43 bakhjulsdrevet, i motsetning til SL 55 og 63 som får drift på alle fire hjul.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Overtar nytt bilmerke – vil selge noen av landets mest eksklusive biler

Nye SL får igjen en konfigurasjon med 2+2 seter, som sist ble introdusert med R 129-modellen i 1989.
Nye SL får igjen en konfigurasjon med 2+2 seter, som sist ble introdusert med R 129-modellen i 1989.

Stofftak

Mercedes har gjort store grep på designet. Syvende generasjon SL er ny fra topp til tå.

I front kjenner vi igjen den AMG-spesifikke grillen, med 14 vertikale lameller. Nye og smale LED-lys er på plass. Bak er hekken tydelig strammet opp, med fire grove rør som garantert vil bjeffe høyt fra seg.

Nå gjør dessuten stofftaket comeback på SL. Sammenlignet med utgående modell, som har metalltak, er det nye 21 kilo lettere. Dette sørger for et lavere og bedre tyngdepunkt. Åpning og lukking av taket tar rundt 15 sekunder og kan utføres i opptil 60 km/t.

– Historien til SL strekker seg helt tilbake til 1952, og det er ikke uten grunn at dette er en av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz. Med SL 43 utvides modellserien ytterligere, og den nye motoriseringen byr på nok av krefter, i tillegg til å introdusere spennende teknologi fra Formel 1, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Test AMG GT C Roadster: – Sommerens feteste biltur??

Slik ser verstingutgaven ut, med V8-motor på 585 hk.
Slik ser verstingutgaven ut, med V8-motor på 585 hk.

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.